Helse fra havet

Pressemelding   •   sep 24, 2019 07:30 CEST

Lidenskapen og engasjementet for havet, de helsebringende marine oljene og naturens egne gavepakker kommer i disse dager kunder og abonnenter av Calanus® Oil til gode. Superomegaen Calanus® Oil, som mange nordmenn har trykket til sitt bryst, har nå fått naturlig vitamin D3 fra plantekilde.

Tidligere i år ble mengden raudåteolje i hver kapsel økt og kapslene fikk fiskegelatin. Nå har også Calanus® Oil fått naturlig vitamin D3 fra alger. “Bevisstheten omkring mat, helse og kosthold er økende og folk ønsker seg rene og naturlige produkter,” sier daglig leder i Calanus Helse, Henrik Rødsand. “Raudåta som vi utvinner Calanus® Oil fra, lever av planteplankton og er som vegetarianer å regne. Naturlig D3-vitamin fra alger hører liksom hjemme i olja vår,” forklarer en engasjert Rødsand.

Calanus® Oil inneholder rikelig av omega-3-fettsyrene EPA og DHA, fettsyrer som bidrar til at kroppen opprettholder normal hjerte-, hjerne- og synsfunksjon. I tillegg har raudåteolja et par ekstra ess i ermet i fettsyrene stearidonsyre og ketolinsyre som viser seg å være betennelsesdempende og forsterker kroppens opptak av EPA og DHA. Naturlig plantebasert D-vitamin er nå også å finne i raudåteoljen.

“Høsting, utvinning og foredling av raudåteolja foregår i takt med naturen - og i takt med etterspørselen fra kundene våre. Vi høster ikke mer enn vi sender ut. Kundene våre har derfor alltid fersk vare,” forklarer Rødsand som legger til at raudåteoljen fra naturen sin side inneholder antioksidanten astaxanthin som stabiliserer olja og beskytter den mot oksidering og harskning.

Edith Leikslett, leder for Calanus Helses kundesenter, har gjennom flere år fått høre kunder fortelle om lindring av smerter i ledd, muskler og mage etter å ha brukt Calanus® Oil. “Du vet, man blir jo rørt over at noen opplever en bedre hverdag med produktet vårt. Det gjør oss jo så takknemlige for å få gjøre den jobben vi gjør,” sier Leikslett og smiler.

Calanus Helse ønsker ikke bare å tilby et naturlig produkt, men også bidra til å spre kunnskap om omega-3 og de gode helseeffektene. “Vi er så glade for at flere og flere velger å gi seg selv en gave,” forteller Rødsand. “For det er det Calanus® Oil er. En gave fra havet, rett og slett.”

Calanus Helse AS er et heleid datterselskap av Calanus AS og er landsdekkende leverandør av kosttilskuddet Calanus Oil.

Oljen er produsert av råstoff som er høstet utenfor kysten av Nord-Norge, og oljen fra hoppekrepsen Calanus finmarchicus er en ny generasjon marin olje som skiller seg klart fra fiskeolje og krillolje ved at den tas meget effektivt opp i kroppen i sin naturlige form.

Selskapet er lokalisert på Sortland med administrasjon, kundesenter og pakkeavdeling. Vi har en tett tilknytning til morselskapet Calanus AS, med blant annet felles FOU-avdeling.
I tillegg har Calanus Helse AS et eget dyktig fagteam bestående av lege, farmasøyt og marinbiolog.