Canon lanserer resirkuleringsordning for blekkassetter i 15 europeiske land

Pressemelding   •   feb 05, 2013 10:03 CET

Oslo, 5. februar 2013 - Canon Europe, verdens ledende aktør innenfor bildeløsninger, annonserer i dag lansering av en ny resirkuleringsordning for blekkassetter i Europa. Dette skjer som følge av en vellykket gjennomføring av et omfattende testopplegg i Storbritannia og Tyskland det siste året.

Fra i dag av har forbrukere i 15 europeiske land anledning til å resirkulere Canons blekkassetter. Ordningen er tilgjengelig i følgende land: Østerrike, Belgia, den tsjekkiske republikk, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Irland, Luxembourg, Nederland, Norge, Slovakia, Sverige, Sveits og Storbritannia.

Canons resirkuleringsordning gir kundene anledning til gratis å resirkulere Canons blekkassetter, med 100 % redusert masse på søppelfyllingene. Mer enn 97 % av kassetten gjenbrukes og resirkuleres til andre produkter, mens de gjenværende 3 % brukes til å generere energi via avfall.

For å bidra kan kunden besøke et dedikert område på Canon Europas hjemmeside og velge eget land. Etter å ha fylt ut et raskt og enkelt skjema, vil Canon levere returkonvolutter med betalt retur, som kan brukes til å sende kassettene inn til resirkulering.

Ordningen demonstrerer Canons kontinuerlige målsetning om å sikre miljøvennlige produkter. Selskapet har allerede etablert et vellykket resirkuleringssystem for tonerkassetter i 20 land (16 i Europa). Dette har eksistert siden 1990 og har resultert i innsamling av mer enn 287 000 tonn tonerkassetter globalt. Dette representerer en innsparing på 185 000 tonn nye råmaterialer og 430 000 tonn CO2[i].

For å redusere sine miljømessige fotspor har Canon et mål om å minimere avfall og oppnå gjenbruk av materialer og ressurser i så stort omfang som mulig, hvilket inkluderer bruk av bærekraftige materialer. For eksempel brukes resirkulert plast og bioplast i eksterne deler i en rekke produkter i Canons imageRUNNER ADVANCE-serie.

Ønsker du mer informasjon om Canons resirkuleringsordning for blekkassetter, besøk:  www.canon-europe.com/recycling

Her kan du lese mer om Canon og bærekraftighet: http://www.canon-europe.com/About_Us/sustainability/

[i]Per slutten av desember 2011.

Bakgrunnsdata om Canon

Canon Inc. er et verdensomspennende konsern med over 160 000 ansatte. Med et lidenskapelig forhold til bilder, har Canon etablert seg som ledende innen bildekommunikasjon og dokumenthåndtering for konsumenter, kontor- og produksjonsmiljøer. Canons produkter strekker seg fra kompakt- og speilreflekskameraer, til produkter innen kringkasting og medisin, samt multifunksjonsskrivere og produksjonssystemer – i tillegg til en rekke verdiøkende tjenester.Canon Norge har rundt 320 medarbeidere. Hovedkontoret ligger på Holmlia i Oslo.