Canons EOS-system feirer 30-årsjubileum

Pressemelding   •   jan 05, 2017 08:46 CET

Oslo, 5. januar 2017 – I mars 2017 feirer Canon at det er 30 år siden lanseringen av det anerkjente EOS-systemet som består av kameraer med utskiftbare objektiver og et bredt spekter av tilbehør.

Canons EOS-system så dagens lys i mars 1987 med lanseringen av speilreflekskameraet EOS 650 og EF-objektiver.1 EOS står for “Electro Optical System” og er også passende nok navnet på morgenrødens gudinne i gresk mytologi. EOS-serien var det første systemet i verden med et elektronisk fatningssystem, noe som nå er vanlig på alle kameraer og hos alle produsenter.

Siden alle sentrale digitale kamerakomponenter som brukes i EOS-systemet – CMOS-sensoren, bildeprosessoren og utskiftbare objektiver – ble utviklet internt hos Canon, innebar det at Canon hadde kontroll over alle ledd i bildebehandlingen fra opptak til ferdig bilde. Det førte til at Canon-produktene raskt ble normgivende for bildekvalitet og fargegjengivelse.

Andre milepæler i Canon EOS-systemets historie er lanseringen av den første rimelige inngangsmodellen i det digitale speilreflekssegmentet – EOS 300D – som var startskuddet for en ny digital æra i september 2003. EOS 300D mottok lovord for sin kompakte design, lave vekt, brukervennlighet og konkurransedyktige pris. Lanseringen av denne modellen bidro til at Canon erobret førsteplassen i markedet for kameraer med utskiftbare objektiver i 2003 og de 13 etterfølgende årene. Takket være trofaste kunder passerte den samlede produksjonen av kameraer med utskiftbare objektiver 80 millioner enheter i november 2015, og i august 2016 passerte antallet produserte EF-objektiver 120 millioner.

EOS-systemet omfatter nå også Cinema EOS-systemet og består av 24 kameraer2 med et utvalg av 97 EF-objektivmodeller. Med et omfattende produktutvalg er EOS-systemet designet for å dekke brukernes mange ulike behov og ønsker.

Siden debuten i 1987 har målet med EOS-systemet hele tiden vært å utvide de fotografiske mulighetene, og med Canons optikkteknologi i sentrum fortsetter selskapet videreutviklingen av bildeteknologien og ruster EOS-systemet til å møte de mange og varierte behovene hos kundene for å fremme stillbilder og video som sentrale former for visuell kommunikasjon.

Milepæler for 30-årsjubileet:

• 1987 EOS 650 og EF35-70mm f/3.5-4.5, EF35-105mm f/3.5-4.5 og EF50mm f/1.8 ble lansert
  • 1989 EOS-1 lanseres og er Canons første profesjonelle autofokuskamera
  • 1994 EOS 5 med øyestyrt AF-system lanseres
  • 2000 EOS D30 lanseres og er Canons første digitalkamera
  • 2001 EOS-1D lanseres og er Canons første profesjonelle digitalkamera
  • 2003 EOS 300D lanseres og er første digitale speilreflekskamera i forbrukersegmentet med en prislapp på under NOK 9000
  • 2005 EOS 5D lanseres og er det første rimelige digitale fullformatkamera
  • 2008 EOS 5D Mark II er det første digitale speilreflekskameraet med videoopptak i full HD-kvalitet
  • 2012 Cinema EOS-serien med profesjonelle digitale videokameraer lanseres
  • 2015 Canon passerer 80 millioner produserte kameraer
  • 2016 Canon passerer 120 millioner produserte objektiver

Flere høyoppløselige bilder kan lastes ned fra www.canon.no/press_centre

-------------------------------

1 EF35-70mm f/3.5-4.5, EF35-105mm f/3.5-4.5 og EF50mm f/1.8 ble lansert sammen med EOS 650.

2 Omfatter digitale cinema-kameraer, kompakte systemkameraer og filmkameraer.

Canon Norge har rundt 400 medarbeidere og er representert ved 12 salgskontorer, derav 8 regionale Canon Business Center (CBC) som tilbyr lokale salgs- og supporttjenester. Hovedkontoret ligger på Holmlia i Oslo. Fra og med den 1. juni 2013 er Canon Norge og Océ Norge juridisk ett selskap; Canon Norge as. Merkenavnet Océ består under Canon Group og eksisterer fortsatt på en rekke produkter.