De første bestillingene tikker inn for  den nye varioPRINT iX-serien i EMEA.
De første bestillingene tikker inn for den nye varioPRINT iX-serien i EMEA.

DE FØRSTE BESTILLINGENE OG INSTALLASJONENE AV VARIOPRINT iX-SERIEN ER I GANG

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden laseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Kommersielle trykkerier og nettbaserte utskriftsleverandører trekker frem trykkpressens høye kvalitet, produktivitet og omfattende utvalg av utskriftsmedier – som gjør det mulig å produsere et større spekter av produkter og styrke produkttilbudet. Dette igjen gir økt volum og er hovedgrunnene til at man velger å investere i en varioPRINT iX. En annen avgjørende faktor er trykkpressens kostnadseffektivitet sammenlignet med maskiner som bruker flytende toner. Enkelte kunder vurderer allerede å utvide med flere maskiner.

Overgang til blekk

Mange kunder som går over til inkjet kommenterer at det ikke finnes noen produkter i markedet som leverer tilsvarende høy kvalitet og utskriftshastighet for høye produksjonsvolum fra 1 til 10 millioner A4-bilder i måneden. For en ledende nettbasert trykkerivirksomhet som ønsket å flytte produksjonen fra et annet maskinmerke til varioPRINT iX3200, var kvalitet en sentral faktor. Trykkeriet var imponert over den offset-lignende kvaliteten varioPRINT iX3200 leverte.

Et sørafrikansk trykkeri med flere filialer, foretok sin første investering i arkbasert ink-jet med varioPRINT iX3200 og forventer effektivitet i produksjon av mindre opplag som igjen vil gi betydelig forbedring i leveringstid og redusere papirsvinn. Med tanke på produktivitet er også brukervennlighet og fleksibilitet attraktive egenskaper for varioPRINT 1X3200.

Et britisk trykkeri har allerede erfaring med Canons ink-jet løsninger med en produksjonslinje som inkluderer en ColorStream 3900-skriver med kontinuerlig mating og en VarioPrint i300-skriver med arkmating. Selskapet produserer blant annet bøker, tidsskrifter og trykksaker til postdistribusjon. Med varioPRINT iX2100 som nytt tilskudd i utstyrsparken, tar de sikte på å øke produksjonsvolumet for å møte kundenes etterspørsel etter en mer variert produktmiks.

Første installasjon fører til flere vekstmuligheter

Det nettbaserte trykkeriet Kampert-Nauta i Nederland, er i fremste rekke når det gjelder innovasjon i det nederlandske utskriftsmarkedet. De var første kunde i verden som fikk installert varioPRINT iX3200. Selskapet tilbyr et stort utvalg av produkter og betjener et bredt spekter av kunder i Nederland og Belgia, inkludert nettbutikker for storformatutskrift og butikkjeder.

Med sin nettbaserte virksomhet har Kampert-Nauta ambisiøse vekstplaner i Europa og med den nye digitale trykkpressen ønsker de å styrke den digitale produksjonen og flytte produksjon av brosjyrer, flygeblader, foldere og skreddersydde gratulasjonskort, over på den nye ink-jet baserte plattformen.

For Kampert-Nauta handler investeringen om mer enn kun tekniske fordeler og de trekker frem kundeforholdet til Canon som en medvirkende årsak til at de valgte varioPRINT iX3200. Canons team tok seg tid til å sette seg inn i virksomheten og gi råd og opplæring underveis.

- Vi ble umiddelbart begeistret over mulighetene varioPRINT iX-serien kunne tilføre virksomheten vår. Trykkpressen gir høy utskriftskvalitet på tykke medier uten at produktiviteten reduseres. Vi ønsker å produsere mindre opplag uten å måtte påføre kundene høyere kostnader. Med varioPRINT iX3200 kan vi håndtere mindre, mer varierte jobber på en lønnsom måte. Vi gleder oss til å imponere kundene våre med skriverens høye utskriftskvalitet, sier daglig leder, Richard Kampert.

- Vi er svært glade for den gode mottakelsen varioPRINT iX-serien har fått i markedet for kommersiell utskrift såpass kort tid etter lanseringen i april. Canons prioritet er å sørge for at våre løsninger utvikles i takt med markedet og at vi kan tilby kundene den høyeste bildekvaliteten, produktiviteten og påliteligheten, uten at det går på bekostning av kostnadseffektivitet eller produktmangfold. Basert på kundenes tilbakemeldinger så langt forventer vi at mange flere kunder vil få øynene opp for verdien skriveren kan tilføre virksomheten og vekstmulighetene som følger med. For dette markedet er digitale blekkløsninger både dagens og fremtidens teknologi, sier Peter Wolff, Vice President for Production Printing Products (PPP), EMEA Commercial Printing hos Canon Euorpa

Hvis du vil vite mer om første installasjon hos Kampert-Nauta, kan du se denne videoen: http://canon.sm/ixfirstinstall.

Du finner mer informasjon om varioPRINT iX-serien på: https://canon.sm/varioprintix

Om Canon Europe

Canon Europe er EMEAs strategiske hovedkvarter for Canon Inc., en global leverandør av bildeteknologi og -tjenester. Canon Europe er representert i 120 land med rundt 17 000 ansatte, og bidrar til en fjerdedel av Canons globale inntekter årlig.

Ønsket om kontinuerlig innovasjon har gjort Canon ledende på utviklingen innen bildeteknologi siden etableringen i 1937. Selskapet har gjennom sin 80 år lange historie investert i de rette områdene og grepet vekstmulighetene. Fra kameraer til kommersielle skrivere, og fra konsulentvirksomhet til helseteknologi, beriker Canon liv og bedrifter med sin bildeinnovasjon.

Canons bedriftsfilosofi bygger på det japanske ordet «Kyosei»som betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode. I EMEA følger Canon Europe en bærekraftig forretningsvekst med fokus på å redusere egen miljøpåvirkning og samtidig støtte kunder til å redusere deres miljøpåvirkning, ved å bruke Canons produkter, løsninger og tjenester.

For mer informasjon om Canon Europe, se: www.canon-europe.com

Magnus Blegen