Océ Colorado 1640

Europeisk kunde investerer i fem Océ Colorado 1640-skrivere for å sikre vekst

Oslo, 5. desember 2017 – Canon melder at tyske Comdatek GmbH, etter en vellykket testperiode, har bestemt seg for å installere hele fem 64-tommers Océ Colorado 1640 rull-til-rull-skrivere.

I tillegg til de to første skriverne som de tok i bruk tidligere i år, skal Comdatek installere ytterligere tre Océ Colorado 1640-skrivere. Med den nye Canon UVgel-teknologien, kommer skriverne på plass i selskapets produksjonsanlegg i Hückelhoven i nærheten av Mönchengladbach innen utgangen av 2017.

Selskapet, som har spesialisert seg på digitaltrykk av markedsførings- og kampanjemateriell, utvidet den eksisterende produksjonslinjen av eco-solvent og lateksbaserte skrivere med en Océ Colorado 1640-skriver. Målet er å øke produktiviteten som en del av en ambisiøs plan om å opprettholde veksten.

Comdatek installerte den første Océ Colorado-skriveren i mars 2017, før den offisielle markedslanseringen på FESPA. Comdatek har testet skriveren til produksjon av en rekke ulike produkter, men med hovedvekt på plakater og bakbelyst markedsføringsmateriell. Basert på skriverens prestasjoner og Canons omfattende støtte i testfasen har Comdateks ledelse besluttet å investere ytterligere i Canon.

Det var Canon-partner Heinrich Steuber GmbH som først presenterte Comdatek for Océ Colorado 1640. De mente Canons UVgel-teknologi var en mulig løsning på Comdateks behov for effektive utskriftsteknologier til et bredt spekter av medier. Teamet hos Heinrich Steuber var overbevist om at muligheten til å produsere kvalitetsutskrifter med 150 m2 i timen ville gi en solid økning i Comdateks produksjonskapasitet, mens høy grad av automatisering og mediefleksibilitet ville oppfylle kravene til effektivitet i det travle produksjonsmiljøet.

Begrensningene innen rådende rull-til-rull-teknologier var en av hovedgrunnene til at Comdatek bestemte seg for å hente inn Canons UVgel-teknologi i virksomheten, forklarer eier og administrerende direktør Viktor Kelm.

-Tradisjonelle solvent-teknologier er velprøvde, men de har sine begrensinger med tanke på høykvalitetsproduksjon – utskrifter med ujevn fargegjengivelse og hvite områder er for eksempel et vanlig problem. Våre solvent- og latekssystemer krever også en stor grad av daglig vedlikehold, og det representerer et økende problem etter hvert som oppdragsmengden øker og vi går i retning av treskiftsproduksjon på de fleste enhetene våre, sier Viktor Kelm.

Comdatek ferier ti år i 2017, og i løpet av det unge selskapets eksistens har det vokst fra 3 til 200 ansatte og et produksjonslokale på 6 000 m2. Selskapet har en vekststrategi sentrert rundt digital produksjon. De vurderer hele tiden nye innovative teknologier som kan gjøre dem i stand til å levere produkter av høy kvalitet til kundene som ønsker markedsføringsmateriell med kortere leveringstid.

-Med Océ Colorado 1640 mener vi Canon har levert et unikt rull-til-rull-system som åpner mange fremtidige muligheter for virksomheten vår. Colorado-skriverne produserer holdbare utskrifter av høy kvalitet, med dobbelt så høy hastighet som våre eksisterende solvent-skrivere. Det gir oss et formidabelt løft i produktiviteten. Blekkforbruket er lavere enn med eksisterende teknologier, og UVgel-systemet gir oss mulighet til å jobbe med et større spekter av medier, inkludert rimeligere ubestrøket papir, sier Viktor Kelm videre.

Comdatek har i hovedsak automatisert produksjonen ved å bruke aktive mapper (hot folders) til å administrere jobber som kommer inn via selskapets nettportal. Den automatiske dyserengjøringen på Océ Colorado 1640 og muligheten til enkelt å bytte mellom medieruller, gjør at produksjonen kan foregå nærmest uten tilsyn. Det intuitive grensesnittet har også gjort det mulig for Comdatek å lære opp flere ansatte, og det gir større fleksibilitet i virksomheten.

-Comdatek har vært ekstremt tidlig ute med å ta i bruk Canons UVgel-teknologi. De har samarbeidet tett med våre produktspesialister og gitt oss konstruktiv tilbakemelding om erfaringene de har gjort seg med Océ Colorado 1640-skriveren. Det har gjort oss i stand til å finjustere skriverens ytelse på tvers av en rekke utskriftsmedier og produksjonsområder, sier Mark Lawn, Director, Graphic & Communications Group, hos Canon Europa.

-Vi er veldig glade for at Comdateks erfaringer med den første Océ Colorado-skriveren var så positive og at fordelene med Canons UVgel-teknologi har vært så overbevisende at Comdatek har valgt å investere i ytterligere fire skrivere. Det er givende å vite at Canons løsninger for storformatproduksjon nå spiller en sentral rolle i Comdateks fremtidige vekstplaner, avslutter Mark Lawn.

Henning Hagelund

Product Business Developer PPG _ Wide Format Group M: +47 918 05 748