Norges-sjefen Anil Agarwal er fornøyd med avtalen

Capgemini signerer avtale med Difa for å utvikle og drifte nytt bransjesystem for norske apotek

Difa AS, har på vegne av apotekbransjen, valgt Capgemini Norge AS, for å utvikle og drifte det nye bransjesystemet for norske apotek. Capgemini Norge AS er en del av Capgemini, en global leder innen teknologi og konsulenttjenester.

Den nye bransjeløsningen skal ivareta resepthåndtering, refusjon og rapportering. I tillegg skal det lages nye løsninger for journalføring, farmasøytiske tjenester, informasjon / rådgivning. Avtalen inkluderer også drift og forvaltning av den eksisterende IT-løsningen inntil den nye bransjeløsningen er på plass.

Sammen med apotekbransjen har Apotekforeningen og datterselskapet Difa jobbet i over et år med å velge leverandør av den nye bransjeløsningen. Anskaffelsen er gjennomført som konkurransepreget dialog i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser. Kravspesifikasjonen er fremkommet gjennom dialog med de leverandørene som i desember 2016 ble kvalifisert til å delta.

Capgemini ble valgt grunnet selskapets omfattende kompetanse og bransjeekspertise, tekniske og funksjonelle forståelse samt innovativ og fremtidsrettet løsning.

«Etter en meget god og grundig prosess, falt valget vårt på Capgemini. Jeg ser frem til et tett og godt samarbeid når vi nå skal i gang med utviklingen av det nye systemet. Med det nye systemet skal vi bl.a. oppnå økt pasientsikkerhet og bedre arbeidsprosessene i apotek. Det føler jeg meg trygg på at vi vil få til gjennom dette samarbeidet," sier Terje Wistner, daglig leder i Difa og teknologidirektør i Apotekforeningen.

Den nye bransjeløsningen skal hjelpe apotekene med å levere nye tjenester raskere og mer kostnadseffektivt. Arkitekturen i løsningen vil tilrettelegge for at apotekene får en høy grad av frihet i forhold til deres egne prosesser og systemer. IT-plattformen vil bli designet, utviklet og testet i et tett samarbeid med Difa og apotekene. IT-plattformen skal støtte apotekbransjens fremtidsstrategier i tillegg til å ivareta sikkerhet rundt håndtering av sensitive data og etterlevelse av regulatoriske krav.

«Vi er veldig fornøyd og stolte over at Difa og Apotekforeningen har valgt Capgemini som sin strategiske partner i utvikling og drift av den nye bransjeløsningen for apotekene. Den nye fleksible og innovative IT-plattformen vil gi apotekene mulighet for å ta et stort skritt frem i den digitale utviklingen av helsetjenester», sier Anil Agarwal, administrerende direktør i Capgemini Norge AS.

Avtalen har en varighet på fem år, pluss en opsjon på ytterligere fem år. Elementer i avtalen avventer godkjenning fra Konkurransetilsynet.

Med over 190.000 ansatte i over 40 land, feirer Capgemini 50 års jubileum i 2017. Capgemini er en av verdens ledende leverandører av konsulent-, teknologi- og outsourcingtjenester. Gruppen omsatte i 2016 for 12,5 milliarder Euro. Sammen med sine kunder, utvikler og leverer Capgemini forretningsmessige, tekniske og digitale løsninger som skaper konkurransekraft og innovasjon. Som multikulturell virksomhet, har Capgemini utviklet en unik arbeidsmetode, the Collaborative Business ExperienceTMog en global leveransemodell Rightshore®.

For mer informasjon, gå inn på www.capgemini.no

Rightshore® er et registrert varemerke som tilhører Capgemini