Gripende kjærlighetshistorie fra fremmede og eksotiske Burma

Gripende kjærlighetshistorie fra fremmede og eksotiske Burma

To gripende kjærlighetshistorier. I begge bøkene utforskes kjærlighetens kraft, minnenes makt og menneskets evne til å overleve.

Kunsten å høre hjerteslag er en fortelling fra det fremmede og eksotiske Burma, mens Hele livet på en dag skildrer det sorgløse livet i Praha på 30-tallet, deretter grusomhetene i nazistenes Europa og tilslutt  det moderne New York i et nytt århundre.

Jan-Philipp Sendker: Kunsten å høre hjerteslag:
Oversatt at Kurt Hanssen
Tin Win er vellykket advokat i New York, og når han en dag bare forsvinner uten å etterlate seg spor, sitter familien igjen med en rekke ubesvarte spørsmål. Fire år senere finner de et kjærlighetsbrev han en gang skrev til en burmesisk kvinne, men som han aldri sendte. Datteren Julia reiser til Burma for å løse mysteriet, og finner en kjærlighetshistorie som nesten er for utrolig til å være sann.

Alyson Richman: Hele livet på en dag.
Oversatt av Børge Lund
Praha 1930-tallet: Kunststudenten Lenka og medisinerstudenten Josef møtes og forelsker seg. De vandrer lykkelige gjennom byens vakre gater, og aner ingenting om det som snart skal komme til å skje. Men i bakgrunnen lurer krigen, og snart er nazistene på vei inn i byen. Lenka og Josef er jøder, og i tumultene rundt invasjonen kommer de bort fra hverandre. Det siste de rakk å gjøre, var å gifte seg.
New York 2000: I et selskap treffer Josef en kvinne han er sikker på han har sett før. Han blir sittende og se på henne en lang stund, før han ber om å få se på armen hennes. Hun bretter opp ermet, og på underarmen er det tatovert inn seks sifre; fangenummeret fra Auschwitz. Han ser på henne og sier: «Lenka, det er meg. Josef. Ektemannen din.»