Tooji debuterer som forfatter

Tooji debuterer som forfatter

Ved siden av å være artist, programleder, MGPjr-general og barnevernspedagog har Tooji Keshtkar (f. 1987) nå både skrevet og illustrert sin første bok, bildeboka Taki og bestemor. Forfatteren har et sterkt engasjement for å styrke barns emosjonelle kompetanse, og håper at boka kan bli et verktøy i så måte.

Mamma sier at Taki må gå ut og leke. Men ute er det kjedelig. I hvert fall frem til bestemor dukker opp! Bestemor som mamma har sagt at er borte for alltid. Sammen får de to en opplevelsesrik dag hvor kjærlighet, empati og visdom står i fokus. Boka er basert på Toojis egne opplevelser og eget arbeid med barn, og tar for seg livet, døden og hvordan vi må ta vare på oss selv for å vokse.

– Barn trenger emosjonell kompetanse, og forhåpentligvis kan boka være et verktøy som kan hjelpe dem med å bearbeide følelser og å filosofere, sier Tooji selv om boka.

Han har et sterkt engasjement for at vi i større grad skal fokusere på å bygge opp barnas følelsesmessige evner. I sin tid som bl.a. pedagogisk leder i barnehage og pedagog i skolen og på asylmottak har han erfart at det er mest snakk om fysisk mestring og kunnskap om mer rasjonelle og eksakte ting hos barn. Tooji brenner for at det skal jobbes mer aktivt, systematisk og bevisst med å gi barna et godt grunnlag på det emosjonelle planet.

– Uansett hvor mye kunnskap du innehar eller hvor mye suksess du har på jobben – er du ikke ajour med deg selv emosjonelt vil livskvaliteten din være lav, sier Tooji i et intervju på forlagsliv.no

Bla i Taki og bestemor på skjerm

Intervju med Tooji på forlagsliv.no hvor han forteller om bl.a. det å skrive bok, sin egen bestemor og forbilder.

Kontaktpersoner som kan uttale seg mer om barn og emosjonell kompetanse:
Anlov P. Mathiesen, informasjonsleder i Mental Helse: anlov(at)mentalhelse.no, 480 06 050
Maria Dahl, tidligere lærer og prosjektleder i Bufdir: mariadahl.oslo(at)gmail.com, 926 67 275