Caritas håper giverlandskonferanse kan avverge katastrofe i DR Kongo

Pressemelding   •   apr 12, 2018 20:06 CEST

13 millioner mennesker har akutt behov for nødhjelp som en følge av krisen i DR Kongo. Caritas håper giverlandskonferansen, som starter i Genève i morgen fredag, kan avverge sultkatastrofe.

FN ber om en firedobling av støtten til landet. Bakgrunnen er alvorlig. 7.7 millioner mennesker i DR Kongo står i fare for å sulte i hjel hvis de ikke snart får matvarehjelp, mest kritisk er det for barn og unge. To millioner barn risikerer akutt underernæring. 4,3 millioner mennesker er tvunget ut på flukt fra sine hjem. Av disse er 60 prosent under 18 år. Til sammen haster det med å skaffe finansiering som kan gi nødhjelp til 13 millioner mennesker ifølge FN.

Det er den eskalerende utryggheten i landet, preget av blodige kamper mellom etniske grupper, opprørsgrupper og militæret som har ført til den alvorlige humanitære krisen.

I oktober 2017 erklærte FN en nivå 3 krise i DR Kongo for provinsene Tanganyika, Kasai og Sør-Kivu. Dette er det høyeste krisenivået organisasjonen opererer med. Kongo er nå på tilsvarende høye krisenivå som Syria, Irak og Jemen. Likevel ble kun rundt 50 prosent av budsjettet for nødhjelp dekket i fjor.

I skyggen av andre kriser

-Krisen i DR Kongo har kommet i skyggen av andre kriser. Derfor er giverlandskonferansen i Genève avgjørende, både for å åpne folks øyne for de lidelsene som utspiller seg og for å sørge for nødvendig økonomisk støtte, slik at mennesker i DR Kongo kan få hjelp. Vi er svært bekymret for sivilbefolkningen. De utsettes for overgrep, og andelen som sulter øker raskt. Brutale angrep skjer med jevne mellomrom, og fører til nye bølger med fordrevne. Det sier fungerende generalsekretær i Caritas Norge, Knut Andreas O. Lid.

I tillegg til livreddende nødhjelp, er det viktig at den politiske situasjonen stabilisere seg.

-Det er viktig for stabiliteten i at det blir avholdt et demokratisk valg. Slik situasjonen er nå, tjener president Kabila på mange måter på urolighetene, fordi det gjør det vanskelig å få gjennomført valg. Samtidig vil en ikke kunne oppnå stabilitet i landet uten en demokratisk valgt president. DR Kongo har ni naboland. Et ustabilt Kongo kan destabilisere hele regionen, legger Lid til.

Presidentvalg i desember

19. desember 2016 gikk president Jospeh Kabilas tredje og siste periode ut, men han klamrer seg fremdeles til makten. En avtale fremforhandlet av Den katolske kirke mellom opposisjonen og regjeringen om å gjennomføre valg i løpet av 2017, ble neglisjert av presidenten. I mars uttalte statsminister Bruno Tshibala til BBC at Kabila vil forholde seg til grunnloven og ikke stille som kandidat når nytt presidentvalg etter planen skal avholdes i desember i år.

Caritas er det største humanitære nettverket i DR Kongo. Pågående og planlagt nødhjelp når 780 000 mennesker. Caritas Norge har programmer i provinsene Congo Central, Tanganyika, Maniema og Nord-Kivu.