Årets talenter 2010: Satser alt på Statoils talentprogram

Pressemelding   •   okt 06, 2010 10:01 CEST

Nye Statoil-talenter: Årets talenter måtte gjennom dybdeintervju, gruppeoppgaver og en intensiv speed-date der de måtte selge seg selv på fem minutter. Bakerst fra venstre: Jenny Christoffersson, Martin Myhr Wallin, Ørjan Ugedal, Sigmund Brekke og Einar Valbjørn Heisum. Foran fra venstre: Kine Adolfsen, Anne Slotten, Lene Blomvik, Lise Maria Bjerkenås og Eldrid Lange. Foto: Statoil

Statoil-kjeden har plukket ut 10 nye stasjonsmedarbeidere som får dekket toårig utdanning i regi av Handelshøyskolen BI.

Selskapet har siden 2004 årlig plukket ut unge og ambisiøse bensinstasjonsansatte til sitt prestisjefylte talentprogram. Hittil har 51 personer gjennomført programmet.

– Vi har nå 20 talenter som er i gang med utdannelsen, fordelt på to trinn. Totalt 71 personer er altså ferdig med eller holder på med talentprogram, opplyser, Lene Foldvik, som er opplæringsansvarlig og jobber tett på talentklassen i Statoil..

Blant årets talenter er det seks jenter og fire gutter. – Vi bruker mye ressurser på talentene, og målet er selvfølgelig at de skal bli gode forbilder og fremtidige ledere på Statoil-stasjonene, sier Foldvik.

Pendler 16 mil daglig

En av de ti heldige talentene er 23 år gamle Lise Marie Bjerkenås fra den lille fjellbygda Budalen i Sør-Trøndelag. Trønderjenta står opp klokken fire hver morgen og kjører åtte mil til jobben på Statoil Nidarvoll i Trondheim.

– Pendlingen til og fra jobb går helt fint. Jeg er både morgenmenneske og glad i å kjøre bil. Med ferdigpakket matpakke til bilturen og en mann som kan kjøre ungene til barnehagen om morgenen, klarer vi å få kabalen til å gå opp, sier Bjerkenås.

Tøff talentkamp

Denne høsten setter Lise Marie Bjerkenås på skolebenken i Oslo sammen med ni andre stasjonsmedarbeidere. – Det blir utrolig spennende, og jeg føler meg privilegert som får muligheten til å være med på Statoils talentprogram. Når jeg går inn for noe satser jeg alltid 110 prosent, det vil jeg også vil gjøre når studiene på BI starter, sier Bjerkenås.

Opplæringssjef Kristin Ruud forteller at årets kandidater både var gjennom dybdeintervju, gruppeoppgaver og en intensiv speed-date der de måtte selge seg selv på fem minutter. – Dette blir det 7. året vi går i gang med talentprogrammet, og kampen om de ti plassene blir stadig hardere. Talentene som ble plukket ut i år har virkelig kjempet for plassen, sier hun.

Drømmer om egen stasjon

Bjerkenås håper talentprogrammet vil inneholde fag og undervisning som gjør at hun blir godt rustet til å drive egen stasjon. – Målet er jo å eie og drive egen stasjon. Derfor vil jeg gjerne lære mer om økonomi og fag som kan gi meg litt mer kjøtt på beinet i forhold til selve stasjonsdriften. Hittil er jeg relativt selvlært, sier hun.

Ifølge opplæringssjef Ruud lærer studentene tidlig å bygge nettverk med hverandre og ansatte i selskapet.

– Vi er tett på alle fagene og bruker ofte egne fagansvarlige i mange av forelesningene. Når studentene lærer om faget salg stiller markedssjefen i Statoil opp og gir en innføring i hvordan Statoil løser sine oppgaver på dette feltet. Vi bruker mye ressurser på talentene, og målet er selvfølgelig at de skal bli gode forbilder og fremtidige ledere på Statoil-stasjonene, sier Ruud.

(Pressenytt)

Her er de nye Statoil-talentene:

Kine Adolfsen (27), Statoil Langneset

Lise Maria Bjerkås (23) Statoil Nidarvoll

Lene Blomvik  (21) Statoil Volda

Sigmund Brekke (20) Statoil Bø

Jenny Christofferson (23) Statoil Brobekkveien

Eldrid Lange (28) Statoil Østsiden

Martin Myhr Wallin (22) Statoil Storo

Anne Valborg Slotten (22) Statoil Elvebakken

Ørjan Ugedal (21) Statoil Nardo

Einar Valbjørn Heisum (26) Statoil Lørenskog

Kontaktpersoner:

* Statoil Norge AS, pressetalsmann Knut Hilmar Hansen, mobil 91 73 80 53

* Statoil Norge AS, opplæringssjef Kristin Ruud, mobil 95 17 10 66

* Statoil Norge AS, opplæringsansvarlig, Lene Foldvik, mobil 900 50 396

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Statoil Norge. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.