Bakers ny leverandør til Statoil i Norge

Pressemelding   •   sep 29, 2010 12:37 CEST

Statoil Norge har valgt Orkla-eide Bakers som leverandør av hvetebakst og brød til stasjonene i Norge. Lantmannen Unibake skal fortsatt levere pølsebrød, hamburgerbrød og dagligvareprodukter til Statoil i Norge.

Tekst: Knut Hansen

Bakers skal levere boller, skolebrød, kanelknuter, brød, wienerbrød, croissant og bagetter for videre bearbeiding på stasjonene.

”Bakers har sterk kompetanse og lang erfaring, og de har i forhandlingene bevist sin store fagkompetanse. Bakers har også sitt eget produksjonsanlegg som gir oss større muligheter med tanke på produktutvikling”, sier Morten Svendsen, kategorileder for mat i Statoil Norge. Bakers er valgt ut fra en helhetlig vurdering av tekniske og kommersielle kriterier.

Bakers, som er det største bakerikonsernet i Norge og 100 % eid av Orkla, er svært godt fornøyd med å ha blitt valgt som ny leverandør til Statoil-kjeden i Norge.

"Vi er stolte over å være tilbake som leverandør av bakervarer til Statoil. Kontrakten er til inspirasjon for hele organisasjonen, og vi gleder oss til et fremgangsrikt og utviklende samarbeid med en så profesjonell partner som Statoil", sier administrerende direktør i Bakers, Frode S. Marthinsen. Bakers har 12 lokale bakerier som til sammen dekker store deler av Norge

Statoil lover å begeistre kundene med nye produkter i tiden fremover. ”Kundene skal fortsatt få boller med biter av Freia melkesjokolade og Daim. Samarbeidet mellom bakermesteren hos Bakers, Kraft og Statoil skal sikre oss nye godbiter de neste årene”, sier Morten Svendsen.

Statoil har hatt en spennende utvikling innen salg av bakeoff og ikke minst boller de siste årene, og er i dag største aktør i markedet. Det hører med til historien at Statoil også var først i Norge med sjokoladeboller, utviklet en av medarbeiderne i Statoil Norge.

Det fire siste årene har Statoil økt salget av boller fra fem millioner til 18 millioner. Lantmannen Unibake har vært sterkt delaktig i å sikre Statoil posisjon som markedsleder. Men nå løfter Statoil salgsmålene ytterligere. ”Vi har satt oss et mål om 25 millioner boller neste år sammen med Bakers”, sier kategorileder Morten Svendsen.

Morten Svendsen, kategorileder mat, Statoil Norge AS                   m: +47 922 99222

Yngvar Egge, Senior Key Account Manager Bakers Håndverk         m: +47 918 12 874

Bildetekst:

”Orkla-eide Bakers skal levere boller, skolebrød, kanelknuter, brød, wienerbrød, croissant og bagetter til de norske Statoilstasjonene”, sier kategorileder mat i Statoil Norge, Morten Svendsen. (Foto: Andre Kirkenær, Statoil)