Kaffekoppen som minner deg om bilbeltet

Pressemelding   •   nov 22, 2010 11:01 CET

Bilde: Vegdirektør Terje Moe Gustavsen og administrerende direktør i Statoil Norge Dag Roger Rinde, med den nye Statoilkoppen.

Flere bilder finnes her

Statoilkoppen 2011 blir kampanjekanal for Statens vegvesens bilbeltekampanje. Det er første gang Norges mest utbredte kaffekopp tas i bruk som kommunikasjonsmiddel rettet mot norske bilister. Om lag 650 000 nordmenn har Statoilkoppen i bilen.

Kaffekoppene blir preget med de velkjente bildene av noen som holder rundt hverandre på samme måte som et bilbelte, og oppfordringen "husk bilbelte".

- Bilbeltekampanjen er viktig, den er godt mottatt og svært profesjonelt gjennomført, og vi er glade for å kunne bidra til økt sikkerhet for norske bilister. Vi tror dette vil ha effekt på mange, og vi tror kundene våre vil sette pris på det, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge as.

Statoil har fått flere forespørsler fra aktører som vil eksponeres på koppen, men samarbeidet med Statens vegvesen er det første i sitt slag. Verken Statoil eller Vegvesenet betaler penger for samarbeidet.

- Vi vet at bilbelte redder liv, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. – Selv om de fleste er flinke til å bruke bilbelte har likevel mer enn 40 prosent av de drepte i bilulykker ikke brukt belte. Vi må stadig være tilstede for å gi påminnelser om bilbeltebruk og er svært fornøyde med at Statoil nå retter oppmerksomheten mot bilbeltebruk.

I tillegg til synliggjøringen på Statoilkoppen lanserer Statoil og Statens vegvesen Facebooksiden "Bilbelteløftet", der brukere publikum blir oppfordret til å avlegge livslangt løfte om bruk av bilbelte. Målet er å få minst 100 000 nordmenn til å avlegge løftet.

Fakta om bilbeltebruk:

• I perioden 2005-2008 hadde 43 % av de drepte i bilulykker ikke brukt bilbelte
  • 91,9 % av bilførerne bruker bilbelte i tettbygd strøk.
  • 95,3 % av bilføreren bruker bilbelte utenfor tettbygd strøk
  • 88 prosent av drosjesjåfører bruker bilbelte
  • 54 prosent av passasjerer oppgir at de bruker bilbelte i meget stor grad, 17 prosent i stor grad

Fakta om Statoilkoppen:

• Lansert første gang i 2003. Cirka 650 000 nordmenn har årets kopp i bilen.
  • Man kan kjøpe ny kopp for 149 kroner eller 2011-lokket for 99 kroner, deretter kan innehaveren fylle varm drikke uten å betale i ett år på Statoilstasjoner over hele Norge.
  • Kunder som vil skifte kopp kan levere den gamle til gjenvinning på alle Statoilstasjoner i Norge.

Flere bilder finnes her

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Statoil Norge: Informasjonssjef Pål Heldaas, mobil 970 79 763

Statens vegvesen: kommunikasjonsrådgiver Bjarte Skaugset, mobil 480 54 270