Østfolds mest moderne bensinstasjon åpnet på Sekkelsten

Pressemelding   •   aug 30, 2012 15:58 CEST

Statoil Fuel & Retail Norge har investert mer enn 30 millioner kroner i å etablere en ny statoilstasjon på Sekkelsten i Askim. Nå er den nye pausedestinasjonen ved E18 mot Sverige åpnet, med et tilbud tilpasset familier, yrkessjåfører, el-bilister og alle som trenger påfyll mens de ferdes langs veien.

- Våre tomtejegere arbeidet med å finne tomt med en slik plassering i 10 år. Dette er en merkedag, vi har store forventninger til Sekkelsten og at stasjonen skal nå 400.000 kundebesøk i løpet av 2013, sa administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Fuel & Retail Norge AS under den offisielle åpningen torsdag 30. august. Den 16 mål store tomten langs E18 på Sekkelsten er et resultat av et makeskifte med Askim kommune, Statoil Fuel & Retail fikk tomt til sin nye stasjon og kommunen fikk tilgang til en udisponert tomt i Askim sentrum.

Den enes død, den andres brød

- Veiomlegginger gjør at mange stasjoner blir liggende utenfor allfarvei. Slik var det blant annet var for vår stasjon på Slitu som nå er nedlagt og solgt. Vi har lenge vært på jakt etter gode og hensiktsmessige tomter på denne veistrekningen for å erstatte Slitu, helst i nærheten av Askim. Vi er glade over muligheten vi nå har fått på Sekkelsten, sa Rinde. Statoil Sekkelsten har vært i prøvedrift noen uker før den offisielle åpningen og har allerede merket stor pågang i helgene. Nå som ferien er over vil stasjonen ta et større grep om yrkestrafikken på hverdager i tillegg.

240 søkere til 15 stillinger

15 medarbeidere har fått sin nye arbeidsplass på stasjonen, disse er plukket ut blant 240 søkere. Daglig leder er Wenche Solheim, hun kommer fra den nedlagte Statoilstasjonen i Schweigaardsgate i Oslo. Teamet som arbeider på stasjonen har siden begynnelsen av juni gjennomført en intensiv opplæring og drevet innkjøring av stasjonen siden midten av juli.

20 meter vaskehall

Stasjonen har en 20 meter lang vaskehall og en vaskemaskin med kapasitet på 12 biler i timen, i tillegg til et topp moderne selvvaskeanlegg med tre plasser.  Målsettingen for 2013 er bilvask for tre millioner på Statoil Sekkelsten. Stasjonstomta på 16 mål rommer også et flunkende nytt truckdiesel-anlegg og AdBlue-pumpe, som bidrar til å redusere utslipp fra tungtransporten. Den nye stasjonen får også hurtiglader for elbiler. Stasjonen skal drives av Statoil Detaljist AS, et datterselskap i Statoil Fuel & Retail Norge AS som fra før driver 26 stasjoner. Arealet vest for stasjonen, mot jernbanetraseen, er regulert til veiservice. På dette området kan det oppføres et bevertningssted. Området planlegges solgt.

Fakta om Statoil Sekkelsten:

• Statoil Sekkelsten ligger sentralt plassert i Askim langs nye E18 gjennom Østfold og dekker i tillegg trafikken på Rakkestadveien.
  • Totalt stasjonsareal 16 mål, hvorav en tredel er bebygd. Eget område med parkeringsplasser for trailere og lastebiler. Parkering for personbiler foran selve butikken.
  • Moderne stasjonsbygning på 220 kvadratmeter, med sitteplasser og trådløst nett inne på stasjonen og godt utvalg med blant annet varmmat i butikken.
  • Gode toalettforhold.
  • 20 meter lang vaskehall med kapasitet på 12 biler i timen.
  • Tre topp moderne selvvaskeplasser.
  • Hurtiglader for elbiler. Dette er den tredje statoilstasjonen i Norge med hurtiglader. De to andre ligger på Økern i Oslo og Minnesund i Akershus.
  • Truckdieselanlegg med AdBlue-anlegg. I tillegg seks pumper med alle drivstoffkvaliteter og spylevæske fra automat.

Informasjonssjef Pål Heldaas, 97 07 97 63, palhel@statoilfuelretail.com

Pressetalsmann Knut H. Hansen, 91 73 08 53,  knusen@statoilfuelretail.com

Billedtekster:

Varaordfører Ingolf Paller fra Askim kommune og administrerende direktør Dag Roger Rinde under åpningen av den nye Statoilstasjonen på Sekkelsten i Askim. Foto: Johnny Syversen.