Pemco AS overtar Statoils pelletsforretning i Norge og Sverige

Pressemelding   •   jul 09, 2009 09:00 CEST

Pemco AS og StatoilHydro ASA har inngått avtale om salg av Statoils pelletsvirksomhet i Norge og Sverige.

Pemco er et norskeid handels- og industrikonsern innenfor petroleumsbaserte produkter og kjemikalier. Gruppen er representert i 18 land, og har en markert internasjonal profil. Konsernet vil omsette ca NOK 3,1 milliarder i 2008, og har ca. 300 ansatte. Pelletsvirksomheten i Norge og Sverige skal drives gjennom Pemco Trepellets Holding AS.

Statoils salg av virksomheten til Pemco gir gode fremtidsutsikter for videreutvikling av pelletsvirksomheten.

”Vi har vært fremgangsrike med å bygge opp pelletsvirksomheten til dagens nivå. Vi er fornøyd med Pemco som kjøpere. Pemco AS har de beste forutsetninger til å utvikle pelletsforretningen videre, og gjøre trepellets til en viktigere energikilde enn det er i dag”, sier Tom Borgersen, salgsdirektør i Statoil Norge.

Salget omfatter Statoils pelletsfabrikk i Brumunddal i Norge og i Säffle i Sverige, samt salg av ferdig varme og pellets til kunder med eget varmeanlegg. Pemco AS overtar fire ansatte ved den norske pelletsfabrikken i Brumunddal og 20 ansatte i den svenske pelletsvirksomheten.

”Kjøpet av Statoil sin pelletsvirksomhet er sentralt i Pemco sin satsning innenfor fornybar energi. Pelletsmarkedet i Norge og Sverige har vokst betydelig de siste årene, noe vi tror vil være tilfelle fremover også”, sier Ketil Stave, CFO i Pemco-konsernet. Videreutvikling av forretningsområdet Ferdig Varme står sentralt for Pemco.

Samtlige ansatte ved de to fabrikkene i Brumunddal og Säffle, og innen salg og service, beholder sine stillinger i de nye selskapet. Overtagelsen finner sted 10. august 2009. Transaksjonssummen er ikke offentlig.

Danske Statoil har solgt sine aktiviteter innen pellets til Vapo A/S og datterselskapet Neova.

Pemco: Even Ketil Stave, CFO Pemco AS, tel +47 91 37 68 63, ks@pemco.no
Statoil: Tom Borgersen, Salgsdirektør Statoil Norge, tel +47 90 73 67 51, notob2@statoilhydro.com