Skjerper alderskontrollen ved tobakksalg

Pressemelding   •   okt 09, 2012 11:17 CEST

På alle landets statoilstasjoner innføres strengere alderskontroll ved salg av sigaretter og snus. Etter mønster fra Vinmonopolet vil vi be om legitimasjon fra alle kunder mellom 18 og 25 når de kjøper tobakk. Kundene vil bli bedt om å vise legitimasjon uoppfordret.

- Alle som selger tobakksprodukter har et stort ansvar for å understøtte arbeidet for bedre folkehelse ved å håndheve de lover og regler myndighetene gir. Vi fører eget oppsyn med alderskontrollen og vil følge nøye opp de stasjoner som ikke gjennomfører alderskontrollen i tilstrekkelig grad, forteller Dag Roger Rinde, administrerende direktør i Statoil Fuel & Retail Norge.

Statoil har i overkant av 350 utsalgssteder for tobakk i Norge. Tobakk er et nøkkelprodukt for bensinstasjoner, en stor andel av kundene kjøper tobakksprodukter når de er på stasjonene.

Helsedirektoratet har tidligere foreslått å stanse alt tobakksalg på kiosker og bensinstasjoner for å redusere tilgjengeligheten, men forslaget har så langt ikke fått politisk gjennomslag. I arbeidet med ny tobakkslovgivning varsles imidlertid skjerpet tilsyn og sanksjoner i forbindelse med tobakksalg.