Statoil første bensinkjede med hurtiglader

Pressemelding   •   nov 17, 2011 16:48 CET

Den første hurtigladeren på en norsk bensinstasjon er en realitet. I dag åpnet den norske delen av Statoil Fuel & Retail ny hurtiglader på Statoil Økern i Oslo, og ble den første drivstoffkjeden som selger strøm til den nye generasjonen elbilister her i landet.

- Nye elbiler med mulighet for hurtiglading gjør at bensinstasjonene kan ta en helt ny rolle, nå blir det mulig for oss å tilby påfyll til elbiler innenfor den tiden folk tilbringer på bensinstasjoner. Det er en hyggelig og miljøriktig utvikling, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS.

Hurtiglading innebærer at elbiler kan lades opp til 80 prosent av full kapasitet på 20 minutter.

Den nye hurtigladeren på Økern i Oslo er resultat av et samarbeid mellom miljøorganisasjonen ZERO, Statoil Norge AS og hurtigladerleverandøren Salto Ladestasjoner AS. Transnova har bidratt med finansiering gjennom et prosjekt ledet av ZERO.

Tidlig i januar åpner Statoil Fuel &Retail neste hurtiglader, denne gangen på nye Statoil E6 Minnesund i Akershus.

CHAdeMO-standarden

Hurtigladestasjonen på Statoil Økern er en av de første i sitt slag i Norge, og har CHAdeMO-standarden. Citroen, Mitsubishi, Nissan og Peugeot selger biler som lades etter denne standarden, men det er ventet at blant andre Toyota vil levere el-biler som kan lades på denne måten.

I dag finnes det nærmere 4 000 elbiler i Norge. Rundt 500 av disse kan benytte hurtiglading. Det finnes i dag en rekke offentlig tilgjengelige ladestasjoner for elbil, men foreløpig er de færreste hurtigladere.

Skaffe oss erfaring

- Dette er den første av foreløpig to hurtigladere hos Statoil. Vi ønsker å skaffe oss erfaring, og finne ut mer om behovet for og etterspørselen etter hurtiglading. I tillegg ønsker vi å kartlegge viljen til å betale for få ladet elbilen på kort tid, sier Dag Roger Rinde.

Erfaringer fra Japan viser at elblister i gjennomsnitt lader bilene sine i 12 minutter på hurtigladerne. Det vil ta snaut to minutter å lade elbilen nok til å kjøre en mil. Etter 20 minutter vil elbilen være 80 prosent fulladet.

ZERO og Proxll viktige medspillere

Miljøorganisasjonen Zero har, sammen med leverandøren Proxll, vært en viktig medspiller i dette pilotprosjektet.

- ZERO arbeider for at det skal bli mye enklere å kjøre klimavennlig. Derfor er det av stor betydning at en kjede som Statoil vil teste de kommersielle mulighetene som ligger i hurtiglading. For å nå målet om å redusere klimagassutslippene med 15-17 millioner tonn CO2 innen 2020 må vi blant annet gjøre det enklere å kjøre elbil, sier Benjamin Myklebust, transportteknologisk rådgiver i ZERO.

- Med hurtiglading bidrar Statoil Fuel & Retail til en tryggere hverdag for elbilbrukerne, frykten for å stoppe minker betraktelig når hurtiglading er tilgjengelig i nærheten, samtidig som det åpner for at man trygt kan kjøre elbil til byen selv om man bor noen mil unna, sier Rune Langeteig i Proxll.

BILDE: Administrerende direktør i Statoil Fuel & Retail Norge, Dag Roger Rinde og Statssekretær i Finansdepartementet Kjetil Lund, åpnet torsdag den første hurtigladeren til elbil på en bensinstasjon i Norge.

Statoil Fuel & Retail Norge:Anders Kleve Svela, e-post aksv@statoilfuelretail.com, mobil 92653761

Miljøorganisasjonen ZERO: Benjamin Myklebust e-post benjamin@zero.no mobil: 908 80531

Proxll:Rune Langeteig,  e-post rune.langeteig@proxll.no, mobil 913 00 258