Statoil Rakkestad først med bioetanol E85 i Østfold

Pressemelding   •   jul 09, 2012 10:37 CEST

Statoil Rakkestad blir Østfolds første bioetanol-stasjon. Fredag 13. juli kan kundene fylle de første literne bioetanol E85, samtidig med åpningen av årets store gatebilfestival på Rudskogen Motorsenter.

- Interessen for bioetanol E85 er stor i Østfold, og vi har jobbet lenge for å få på plass en egen E85-stasjon. Ikke minst har interessen for dette drivstoffet vært stor i racingmiljøet. Derfor er vi glad for at vi nå åpner Østfolds første bioetanol E85-pumpe på Statoil Rakkestad, like ved Rudskogen som er et nasjonalt senter for motorsport, sier Anders Kleve Svela, som leder kategoriutvikling drivstoff i Statoil Fuel & Retail Norge.

85% etanol og 15% bensin

Bioetanol E85 består av ca 85 prosent bioetanol og 15 prosent bensin, og er et drivstoff som brukes i racingmiljøet og av kunder som kjører flexifuel-biler.

Bioetanol E85 har noe lavere energiinnhold enn vanlig bensin, men til gjengjeld er oktantallet høyere enn i bensin. Det er derfor et drivstoff som er godt egnet i høyytelsesmotorer innen racingmiljøet.

Tradisjonell bensin er basert på olje, som er en ikke-fornybar ressurs. Bioetanolen i E85 er basert på fornybare biologiske råvarer. Det gir lavere CO2-utslipp, og er bra for klimaet.

Miljøorganisasjonen Zero gratulerer Statoil Fuel & Retail med den 20. bioetanolpumpen i Norge.

- Bioetanol er et viktig instrument for å redusere klimautslippene for veitransporten. Transporten står for ca 1/3 av utslippene av klimagasser i Norge. Bioetanol kan redusere utslippene med langt over 50 prosent, sier Einar Håndlykken, daglig leder ZERO.

Etterlengtet i Østfold

Statoil Rakkestad er den 20. stasjonen som får bioetanol E85, som fremdeles er et nisjeprodukt hos Statoil Fuel & Retail i Norge. Årlig selger de 20 statoilstasjonene ca. to millioner liter E85.

Den første stasjonen med E85 ble åpnet på Storo i Oslo våren 2006. I dag er stasjonene spredt fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør.

Forhandler Therese Watvedt ser frem til åpningen av Nordens største biltreff med deltakere fra hele 14 forskjellige nasjoner

- E85 er etterlengtet i Østfold, ikke minst av gatebil-miljøet. Med bioetanol E85 tilgjengelig på stasjonen regner vi med ekstra trøkk under årets Gatebil-festival. Jeg lover at vi på Statoil Rakkestad skal gjøre vårt beste for at årets festival blir vellykket, sier Therese Watvedt.

Godt mottatt i racing-miljøet

Hans Jørgen Andersson, daglig leder i Gatebil AS er glad for at bioetanol E85 nå er tilgjengelig på Statoil Rakkestad, like ved landets største motorsportsarena.

- E85 er et mye brukt drivstoff i racingmiljøet. Tidligere måtte vi frakte drivstoffet med oss, nå kan vi tanke rett ved Rudskogen. Jeg er helt sikker på at hele Gatebil- og racingmiljøet kommer til å benytte seg stort av dette tilbudet, sier Andersson.

Satsingen på E85 er en del av en større satsing på biodrivstoff. Statoil Fuel & Retail Norge selger i dag blyfri 95 oktan bensin med inntil fem prosent bioetanol i ca. 40 prosent av det norske markedet. Bensin med fem prosent bioetanol kan i motsetning til E85 brukes på den eksisterende bilparken, og er derfor et viktig miljømessig tiltak for å redusere utslippene av CO2.

I tillegg er all diesel som selges på norske statoilstasjoner iblandet 7 prosent biodiesel. Enkelte transportører kjører også på diesel iblandet inntil 30 prosent biodiesel, samt ren biodiesel.

BILLEDTEKST:

Fredag 13. juli åpner Østfolds første bioetanol E85-pumpe på Statoil Rakkestad. Foto: Scanpix

Fakta om E85

• Drivstoff som består av ca 85 prosent etanol og 15 prosent bensin. Kan brukes av såkalte flexifuel-biler (FFV – flexi fuel vehicle). I tillegg er det mange racingbiler som bruker E85.
  • Det er ikke bensin- eller CO2-avgifter på E85 i Norge, verken på etanol- eller bensinandelen i drivstoffet.
  • Innblanding av 15 prosent bensin er nødvendig for at FFV-biler skal få tilstrekkelige startegenskaper. Om vinteren øker bensininnholdet til ca 25 prosent for å forbedre kaldstartegenskapene.
  • En FFV-bil kan veksle mellom E85 og vanlig blyfri bensin.
  • E85 kan ikke brukes på vanlige bensinbiler. Det er fordi bioetanol i så store mengder som det finnes i E85 vil angripe slanger, pakninger og metaller. E85 må lagres og håndteres i et system som er tilpasset drivstoffets egenskaper. Sprit tørker ut vanlige pakninger.
  • I små mengder passer bioetanol utmerket som komponent i vanlig bensin. Statoil tilbyr i dag Bensin95 tilsatt inntil 5 prosent bioetanol på bensinstasjoner i Østlandsområdet. Denne drivstoffkvaliteten kan brukes av alle bensinbiler.

Mediekontakt:

Pressetalsmann Knut Hilmar Hansen,