Statoilstasjonene tar markedsandeler

Pressemelding   •   sep 10, 2014 13:05 CEST

Servicehandelsrapporten 2014 fra Nielsen viser at butikksalget til statoilstasjonene i løpet av 2013 økte sin markedsandel med 0,5 prosent i markedet for bensinstasjon- og kioskkjeder og 0,2 prosent i markedet for bensinstasjoner i Norge.

Rapporten ser ikke på bensinstasjonenes salg av drivstoff, men sammenholder salget i bensinstasjonenes butikker med salget i kioskmarkedet.

Statoils butikksalg er størst i det norske bensinstasjonsmarkedet med en markedsandel som i 2013 steg til 30,8 prosent.

- Vi har i 2013 hatt stor suksess med både mat, drikke, prisjusteringer og flere vellykte kampanjer, men det er den daglige innsatsen til teamet på hver stasjon som skaper kundeopplevelsen. Fremgangen skyldes fremfor alt at vi har fornøyde kunder, kommenterer Thomas Støkken, norgessjefen for Statoil Fuel & Retail.

- Vi har lagt oss i selen for å øke våre markedsandeler ytterligere, i 2014 har et stort antall butikker fått ansiktsløftninger og vi har god tro på tallene for inneværende år, fastslår Støkken.

Færre stasjoner, høyere omsetning
Statoilstasjonene har tatt markedsandeler i et stigende bensinstasjonsmarked. Mens antallet bensinstasjoner i statistikken falt med 1,2 prosent i 2013 økte bensinstasjonene sin samlede omsetning med 0,5 prosent. Statoilstasjonene økte salget med en prosent til 3.055 milliarder kroner.

I det samlede markedet for bensinstasjon- og kioskkjeder hadde statoilstasjonene størst prosentvis vekst og økte markedsandelen til 17,2 prosent, som er bak Narvesen med 18 prosent. Totalomsetningen til statoilstasjonenes butikker i Norge er 700 millioner større enn Narvesen, men i sammenstillingen av bensinstasjonenes butikksalg med kioskmarkedet inngår ikke bensinstasjonenes salg av bilrekvisita, bilvask, utleievirksomhet (tilhengere) og andre bilrelaterte tjenester.

Pål Heldaas, kommunikasjonsdirektør Statoil Fuel & Retail Norge
mobil: 97 07 97 63