Thomas Støkken ny leder for Statoil Fuel & Retail Norge AS

Pressemelding   •   jul 02, 2013 10:52 CEST

Thomas Støkken (44) har tatt over som administrerende direktør i Statoil Fuel & Retail Norge AS. Støkken blir sjef for det ledende selskapet innen drivstoff og servicehandel i Norge, han får ansvaret for statoilstasjonene i hele landet, en organisasjon med mer enn 3000 medarbeidere og en omsetning på over 21 milliarder kroner.

Selskapet som driver statoilstasjonene ble skilt ut fra Statoil ASA i 2010 og børsnotert som Statoil Fuel & Retail. Selskapet ble kjøpt opp i 2012 og er i dag heleid av canadiske Alimentation Couche-Tard.

- Dette er en spennende mulighet for meg, både profesjonelt og personlig. Den norske delen av Statoil Fuel & Retail er inne i en spennende utvikling. Jeg gleder meg til å returnere til linjen og komme nærmere detaljhandelen og B2B- kundene, sier Thomas Støkken.

Den nye lederen for Statoil Fuel & Retail Norge kommer fra stillingen som Senior Vice President Sales & Operations i Statoil Fuel & Retails europeiske ledelse , men trer nå ut av denne for å bli ansvarlig for forretningsområdet Norge.

Thomas Støkken overtar etter Dag Roger Rinde, som flytter til USA for å arbeide som Vice President Operations i Alimentation Couche-Tards sørøstlige region.

– Dag Roger er en respektert og dyktig leder.  Sammen med ledergruppen har han utviklet Statoil Fuel & Retail Norge til å bli en enhet som leverer rekordresultater år etter år, sier Hans-Olav Høidahl, Executive Vice President Scandinavia. Og legger til:

- Thomas har bred ledererfaring og imponerende resultater å vise til innen salg og forretningsutvikling. Med Thomas ved roret, er jeg overbevist om at vi har en etterfølger som kan fortsette å utvikle virksomheten. Han er en god leder som har spilt en betydelig rolle i utviklingen av salgskulturen i selskapet, sier Høidahl.

Støkken begynte i sin nye stilling den 25. juni.

Om Thomas Støkken

Thomas Støkken har vært Senior Vice President Sales & Operations Europa i Statoil Fuel & Retail AS siden januar 2012. Han begynte i selskapet i september 2010 som sjef for strategi og forretningsutvikling. Før det var han leder av Bring Mail (B2B virksomheten i Posten Norge), der han hadde ansvar for alle bedriftskundene til Posten Norge innenfor brev og reklameområdet, kundeservice samt produkt- og konseptutvikling. Støkken har også jobbet flere år innen venture capital, med forretningsutvikling i Rieber & Søn og som konsulent hos Arthur Andersen Business Consulting. Han startet sin karriere som deltidsansatt på en Texaco-stasjon i Oslo i 3 år.

Thomas Støkken har en mastergrad (Siviløkonom) fra Universität Nürnberg i Tyskland og er en AFA-sertifisert finansanalytiker. Han er gift og har to barn på 14 og 10 år.