Eiendomsprisen 2012 til Clarion Hotel & Congress Trondheim

Pressemelding   •   nov 07, 2012 15:16 CET

(Oslo, 07.11.2012) «Arkitektur som engasjerer» var en av begrunnelsene da Trondheims nye konferansehotell, Clarion Hotel & Congress Trondheim, stakk av med Eiendomsprisen 2012.

Prisen ble tildelt under DNB Næringsmeglings eiendomskonferanse i Trondheim.

- Prisbegrunnelsen treffer oss rett i hjerterota ved å påpeke viktigheten av at arkitektur skal engasjere. Sjelden har et hotellbygg skapt like stor debatt og vekket like mange følelser. Engasjementet har satt fokus på byutviklingen i Trondheim, og det er vi stolte av, sier styreleder og eier av Nordic Choice Hotels, Petter A. Stordalen som står bak Clarion kjeden.

Clarion Hotel & Congress Trondheim, som åpnet i april 2012, er et av svært få bygg i Norge i energiklasse A. Bruken av energieffektive løsninger er trukket frem som et pluss i juryens begrunnelse.

- Clarion Hotel & Congress Trondheim representerer nytenkende løsninger innen design og kunst, og er samtidig et signalbygg innen energi-effektivitet. Denne utmerkelsen viser at hotellet setter Trondheim på kartet både når det gjelder arkitektur og miljø, sier konserndirektør for Clarion Hotels, Katalin Paldeak.

Etter en internasjonal arkitektkonkurranse, var det Space Group som vant oppdraget med å tegne Clarion Hotel & Congress Trondheim. Hotellet er tegnet i en stjerneformasjon, med fire deler - samt en kongresshall. Delene er bundet sammen med et stjerneformet gulltak. Med sine 31 500 kvadratmeter, 400 rom og storsal med plass til 2 500 personer, er hotellet Norges største hotellinvestering på 25 år.

- Trondheim har et stort potensiale som konferanseby. Ambisjonen er å tiltrekke seg flere turister, kongresser og konferanser, også utenfor Midt-Norges grenser. Allerede nå ser vi at vi kaprer kunder fra hele landet, og dette er bare begynnelsen, sier hotelldirektør for Clarion Hotel & Congress, Stig Hillestad.

Hans Hoff mottok prisen på vegne av selskapet Star Property, som eier hotellet. Star Property består av Hoffs selskap Realinvest og Odd Reitans E. C. Dahls eiendom.

For ytterligere informasjon:

Hotelldirektør, Clarion Hotel & Congress Trondheim, Stig Hillestad, på tlf.:     +47 924 62 010

Konserndirektør, Clarion Hotels Norden, Katalin Paldeak, på tlf:                       +46 70-926 73 53

Clarion Hotels har 20 førsteklasses hotell i Norden. Med kunst, musikk og design skaper Clarion levende møteplasser for forretnings- konferanse og fritidsreisene. Clarion inngår i Nordic Choice Hotels som er Skandinavias største hotellkjede med 170 hoteller og 9200 ansatte. Foruten Clarion, markedsførerkonsernet kjedene Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection og Nordic Hotels på det nordiske markedet.

Kommentarer (2)

Clarion Hotel i Trondheim er grisestygt. Det er brautende og passer ikke inn i omgivelse overhodet. Jeg skjønner ikke at det er mulig å tegne noe så stygt. Arkitektene bak Clarion Hotel bør revurdere yrkesvalget sitt.
    Pirbadet og Rockheim (som ligger like ved) er derimot to arktektoniske perler. Det er bare synd at Clarion Hotel ødelegger området totalt.

- Sondre - 12-05-2015 03:59 CEST

Hei Sondre, vi har vel alle våre meninger om arkitektur , det har jeg største respekt for.
    Jeg inviterer deg gjerne inn på en kopp kaffe, så får jeg vist deg hotellet fra innsiden, og sammen
    Med noen av de herlige menneskene som jobber her

Stig Hillestad
    Hotelldirektør