«The Voice»-Hanne vil skaffe 40 millioner liter rent vann til Afrika

Pressemelding  •  09-05-2012 12:45 CEST

(Oslo, 9.5.2012) 8 000 barn dør hver dag som følge av vannmangel. «The Voice»-dommer Hanne Sørvaag står i front når Bonaqua og Røde Kors nå lanserer «3 liter rent vann til Afrika» – en kampanje for å skaffe rent vann til områder som mangler vann. – Forskjellene i verden berører meg, sier Hanne.

Kampanjen “3 liter rent vann til Afrika” gjør det svært enkelt for alle å skaffe rent vann i Afrika. Røde Kors og vannprodusenten Bonaqua samarbeider om å skape en enkel mekanikk:

• Hver gang man kjøper en flaske Bonaqua, går 3 liter vann til Røde Kors sitt “Vann for livet”-prosjekt i Afrika. Flasken koster det samme som før.
  • Går man inn på kampanjens Facebook-side og klikker på “Støtt her”-knappen, går 1 liter rent vann til det samme prosjektet.

Målsettingen for 2012 er klar – minst 40 millioner liter rent vann skal skaffes ved hjelp av norske forbrukere.

Enkel måte å hjelpe

«The Voice»-dommer og låtskriver Hanne Sørvaag stiller seg i spissen for den nye kampanjen «3 liter rent vann til Afrika», og fronter den ut mot publikum.

– Jeg synes dette prosjektet er en strålende idé, og er glad for å være en del av kampanjen. Jeg er sikker på at «3 liter rent vann til Afrika» vil bety en stor forskjell for mange, sier Hanne.

– Forskjellene i verden berører meg, og dette er en enkel måte for oss alle å hjelpe. Jeg ønsker å bidra til å sette fokus på det enorme problemet vannmangel utgjør. 8 000 barn dør av det hver dag! Håpet er at denne kampanjen skal bidra til at flere får opp øynene for dette, fortsetter Hanne Sørvaag.

Gi vann

– «3 liter rent vann til Afrika» er en kampanje som gjør det svært enkelt for alle å bidra. Målet er å sette fokus på at rent vann er mangelvare for mange. Rundt 8 000 barn dør som følge av dette hver eneste dag, sier Åsne Havnelid, generalsekretær i Røde Kors.

– Midlene som samles inn for hver flaske, går til vårt «Vann for livet»-prosjekt. Der skaffer vi rent vann gjennom brønnbygging, vannrensing og vannpumper.  Vi gir samtidig opplæring og informasjon om vedlikehold av brønner og vannkilder. Vi er glade for å samarbeide med Bonaqua, som bidrar til å gjøre dette synlig overfor et stort publikum, fortsetter Havnelid.

Ingen ekstra kostnad for dem som gir

Hovedmekanikken i kampanjen er at for hver flaske Bonaqua (uavhengig av størrelse) som kjøpes, støtter produsenten Røde Kors sitt vannprogram. Støtten omsettes til rent vann når den benyttes i de ulike prosjektene i “Vann for livet”-programmet. Flasken koster det samme som før.

– Her i Norden er rent vann en selvfølge – vi får det bare vi skrur på springen, eller som flaskevann når vi er ute av huset. For hver flaske Bonaqua som kjøpes, vet vi at vi bidrar med vann til mennesker som trenger det. Det føles godt, og gjør at Bonaqua bidrar på en positiv og relevant måte. For oss er denne kampanjen en ny måte å opptre ansvarlig, samtidig som forbrukerne enkelt kan hjelpe mennesker som ikke har det vi her i landet tar som en selvfølge – rent vann, sier Karen Huffman, ansvarlig for Bonaqua i Norge.

– Man kan også støtte kampanjen ved å gå inn på kampanjens Facebook-side – http://www.facebook.com/pages/3-liter-rent-vann/167072940063216 – og trykke på “Støtt her”-knappen. Da doneres 1 liter vann, fortsetter Karen Huffman.

”Vann for livet”-programmet

Røde Kors i Norge gjør ressursene som samles inn om til rent vann for mennesker i Afrika som mangler vann. I 2012 jobber Røde Kors blant annet i Sør-Sudan, Kenya, Burundi, Mosambique og Lesotho. Landsbyer som får hjelp, vil også få opplæring i helse og hygiene, for å bygge forståelsen for hvordan man kan unngå vanlige sykdommer, slik som diaré og vannbårne sykdommer.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

• Jon Martin Larsen, Mediesjef, Norges Røde Kors, mobil: 90 77 04 37, e-post: jon.larsen@redcross.no
  • Vibeke Hansen, assisterende direktør eksternkommunikasjon Coca-Cola Enterprises, mobil: 99 01 33 49, e-post: vhansen@cokecce.com
  • Hanne Sørvaag ved Geir Hamnes, mobil: 98 88 80 00, e-post: geir@bestcompany.com

Om Coca-Cola

Oppskriften på Coca-Cola ble laget i 1886 av apotekeren John S. Pemberton i Atlanta, USA. I 1895 fantes drikken i alle statene i USA, og ved århundreskiftet kom Coca-Cola til Europa. I Norge kom Coca-Cola på markedet i 1926. Siden 1997/98 har Coca-Cola Enterprises Norge AS hatt ansvaret for produksjon, salg og distribusjon av Coca-Cola i Norge. Fra produksjonsanlegget på Lørenskog, like utenfor Oslo, markedsføres og distribueres, i tillegg til Coca-Cola, også Coca-Cola light, Coca-Cola zero, Fanta, Sprite, Urge, TAB X-tra, Bonaqua, Powerade, Mer, Nestea, Minute Maid, Burn,Kuli og CHAQWA. Coca-Cola Enterprises AS, har til sammen ca. 1100 ansatte i Norge. Selskapet omsatte for ca 2,32 milliarder kroner i 2010 og solgte  288,5 millioner liter drikke her til lands.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom