Asiatiske investorer på vei inn i Norge

Eiendomsrådgivere med internasjonale partnere melder om asiatisk kapital på vei inn i det norske markedet.

CEO og partner Thor Bjørdal i Colliers International svarer et klart ja på spørsmål om asiatiske investorer nå er på vei inn i det norske markedet.

– Ja, vi hadde en stor delegasjon fra Kina på besøk før jul fra syv forskjellige selskaper. De virket veldig klare for å kjøpe i Norge og kom med ledere og styreledere, så vi tror på commitments. Det er mye kapital fra det fjerne Østen som er interessert, sier Bjørdal til Estate Nyheter.

Han forteller at Colliers International forventer å være rådgivere på kjøpesiden for denne typen investorer.

– Vi har ingen mandater akkurat nå, men vi har gode indikasjoner. Dette er noe vi vil prioritere i 2018, sier Bjørdal.

Han mener samtidig at investorene ikke kjenner det norske markedet inngående, utover at det regnes som et trygt marked.

– De synes det er lettere å gå etter enkelteiendommer enn store porteføljer. De store porteføljedealene er det ikke enkelt å finne nå, sier Bjørdal.

Partner og leder for transaksjoner i Cushman & Wakefield Realkapital, Lisa F. Wold, forteller at asiatiske investorer nå ser etter norske investeringer.

– Det varierer litt om det er i Norge, Sverige, Danmark eller Finland de vil inn i, men vi merker definitivt økt interesse fra asiatisk kapital i Norden, sier Wold til Estate Nyheter.

Cushman & Wakefield Realkapital var rådgiver da Victoriapassasjen ble solgt til Artmax AB i november i fjor. Artmax AB eies av den Hong Kong-baserte investoren Ming Wai Lau. Han har tidligere kjøpt Marinhamnen i Fårösund på Gotland i Sverige.

– Vi fikk en god test på samarbeidet med Cushman & Wakefield i denne transaksjonen, sier Wold.

Det er gjennom det internasjonale nettverket til partneren at de asiatiske investorene kommer inn i det nordiske markedet. Wold forteller at det under Expo Real-messen i fjor høst ble snakket mye om en asiatisk bølge av kapital på vei inn i det europeiske eiendomsmarkedet. I fjor tok den kinesiske investeringskjempen CIC over ni svenske postterminaler av Blackstone/Areim på til sammen 200 000 kvadratmeter da de kjøpte Blackstones logistikkselskap Logicor.

– Hva slags type eiendommer er det de asiatiske investorene ser etter i Norge?

– Det blir fort litt misvisende å snakke om internasjonale investorer som om det er én aktør. Bildet er like diversifisert som hos alle andre investorer. Noen skal ha gigantiske praktbygg, mens andre vil ha mindre eiendommer, sier Wold.

Akershus Eiendom-partner og leder for transaksjoner, Jørgen Haga, forteller til Estate Nyheter at de har hatt en god del reell asiatisk interesse, og også deltakelse på budgivning på salgsobjekter de har jobbet med de seneste to-tre årene.

– Det er snakk om investorer fra Kina, Hong Kong, Taiwan og Sør-Korea som har vært aktivt inne med reell kjøpsinteresse, sier Haga.

Han legger til at det kan være litt tilfeldig at de ikke har nådd opp i budrundene.

– Det har vært eksempler på rene egenkapitalaktører, og da kan det bli krevende å løse opp i obligasjonslån. Det så vi blant annet med Statoil-bygget på Fornebu. Det har også vært strukturer med syndikatpreg hvor ikke alle pengene er komittert. Det kan være utfordrende når investorene er på andre siden av jorden, sier Haga.

Transaksjonssjefen i Akershus Eiendom tror flere asiatiske kjøp i London og andre hovedsteder i Europa kan bidra til at de asiatiske investorene er villige til å se litt lenger nord også.

– Jevnt over, så sliter de med lav avkastning hjemme, og de ønsker å diversifisere seg, sier Haga.

• Økonomi, finans