Colliers spår et godt 2019 for næringseiendom i Norge

Nylansering fra Colliers

Colliers lanserer en helt ny kvartalsvis markedsoppdatering som omhandler det norske markedet for næringseiendom. Rapporten tar for seg kontormarkedet og hotellkapasiteten i Oslo og gir de viktigste nøkkeltallene for bransjen.

Rapporten inneholder blant annet:

• Oversiktskart over kontormarkedet i Oslo med nøkkeltall
  • Markedskommentar
  • Hotell analyse
  • Rentekommentar fra Kjetil Olsen, sjefsøkonom i Nordea
  • Makroøkonomiske prognoser
  • 4 ulike bransjer: logistikk, utvikling, handel og hotell

Spår oppgang for norsk næringseiendom

"Transaksjonsåret 2018 startet forsiktig, men tok seg opp vesentlig etter sommeren og endte med et totalt transaksjonsvolum på 87 mrdNOK. Vi har dermed hatt stigende transaksjonsvolum siden 2016, hvor alle kan regnes som "normalår" i motsetning til 2015. De underliggende parameterne tilsier at 2019 også skal bli et godt år for næringseiendom, og vi tror på et transaksjonsvolum på 80-85 mrdNOK for 2019", sier Petter Platou, sjef for analyse og verdivurdering i Colliers.

Storsmell for hotell?

"Oslo får økt sin hotellkapasitet med 2 041 rom (økning på 18 %) og Bergen har økt med 1 400 rom (økning på 29%). Dette vil gå kraftig ut over inntjeningen for hotellene, spesielt i Bergen, men også i Oslo. Samtidig så ser vi rekordlav yield, også for hoteller. Den korte renten stiger, men den lange renten ligger forholdsvis flatt. Er tiden inne for å selge?" Spør Thor Bjørdal seg, CEO i Colliers.

Tror på økning av styringsrenten

"Norsk økonomi går godt og 2019 kan bli et gullår til tross for usikkerhet og uro ute. Høyere lønnsvekst er en viktig årsak til at vi tror Norges Bank vil heve styringsrenten et par ganger i året fremover mer enn det markedet for tiden priser inn. Dermed tror vi også de langsiktige rentene kan komme noe opp. I løpet av 2019 kan 10års swaprenter komme til å stige rundt 25-30 bp fra dagens nivå på 2,10 %. Sier Kjetil Olsen, Sjefsøkonom Norge i Nordea.

• Bygg, eiendom

• hotell