Restaurant trendene

Singelhusholdningene øker, og flere spiser ute. Serveringsbedrifter i Oslo-regionen hadde en omsetningsvekst på 8,6 prosent i 2017. Totalt for Norge var det en økning på 4,8 prosent. På kjøpesenter er det også kategorien servering som har størst vekst.

Parallelt med den store veksten på servering, ser vi også trender som forsterker seg og i stor grad vil være varige.

Samfunnsansvar og bærekraft

Globalt så kaster vi nesten en tredjedel av all mat i søpla. I år signerte regjeringen og matbransjen i Norge en avtale om tiltak for å redusere matsvinnet med 50 % innen år 2030.

Dette er en avtale både restauranter, dagligvare og hoteller har sluttet seg til.

For å bidra til reduksjon i matsvinn er det utviklet en App som heter «Too Good To Go» Den er brukervennlig og er en gratis app som bidrar til å redusere matsvinn. De kobler forbrukere opp mot spisesteder og butikker som har overskuddsmat som ellers ville blitt kastet.

Svenske Max Hamburger er den første kjeden i verden som serverer klimapositive burgere. Det betyr at hver burger som blir spist hos Max Hamburger, bidrar til å redusere karbondioksid i atmosfæren. De er ikke lenger bare klimanøytrale, men bidrar positivt. Det gjør de gjennom beplantning av trær i Afrika.

Vi ser også en klar tendens til at kokker engasjerer seg i bærekraft, veldedighet, frivillig arbeid og utdanning.

Vegan/vegetar

Vegetar har hatt en stor utvikling i året som var. Interessen hos forbrukerne er økende. Også hos de som ikke er vegetarianere, men tenker i større grad sunnhet enn tidligere. Ser vi på fastfood-aktørene har også de lansert vegetarburger. Max Hamburger lanserte vegetarburgerserie i 2017. Suksessen har vært langt større enn de drømte om.

Vi ser også at kokker eksperimenterer mye mer med plantebaserte proteiner. Innovasjonen på retter er stor og går ikke på bekostning av smak. Kanskje heller tvert imot.

Økt matkvalitet

Det er en klar tendens at matkvaliteten er økende. Vi har ikke sluttet å spise burgere, men vi ser at mye av veksten kommer i premium-markedet.

Dreiningen fra «fastfood» til «real food real fast» går lynraskt. Uformelle steder som passer til de fleste anledninger, smal meny med høy kvalitet vil prege markedet fremover.

Gjerne med en bar med kule cocktails.

Teknologi

Teknologien er i stadig utvikling. Vi vil trolig se mer effektivisering gjennom digitalisering også i serveringsbransjen. Det er innenfor bestilling vi vil se mye av det fremover.

Gjesten bestiller selv vi en app eller en tablet på bordet. I tillegg til effektiv bestilling, vil gjesten kunne få informasjon om bla. a. antall kalorier og næringsinnhold.

Sosiale medier

Vi deler alt hele tiden. I hvert fall det som ser bra ut og som skiller seg ut i konkurransen om å ha de kuleste bildene. Mat med mye farger kult anrettet vil få større fokus.

Fremtiden vil gi oss i langt større grad konsepter og matretter som ser bra ut på bilder.

Helse

Mat er eller kan være medisin. Mat som medisin vil vi se mer av. Forbrukernes krav til helse og sunnhet vil påvirke de fleste.

Sylting og fermentering vil i større grad ta over for tilsetningsstoffer. Vi vil se en større bruk av råvarer som har en påviselig positiv effekt på helsen.

Informasjon til gjesten om ernæring, kalorier og medisinsk mat vil bli en selvfølge.

Smaksretninger

Andrew Freeman i Af & Co tror bl.a. det israelske og meksikanske kjøkkenet vil komme sterkt. Vi vil også se mer av moderne kinesiske og koreanske kjøkkenet. Indisk med sin smakfulle mat vil også komme, men i en moderne form som streetfood.

Autentisk mat med tydelige smaksretninger vil trolig ha stor vekst fremover.

• Mat, drikke