Mobilitet er livets hjerteslag

Mobilitet er livets hjerteslag

På den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt lanserer Continental begrepet «sunn mobilitet», hvor de viser frem en rekke løsninger for en fremtid med ren, trygg og tilkoblet mobilitet.

«Mobilitet er livets hjerteslag» er slagordet til Continental på årets bilutstilling i Frankfurt. Den tyske dekk- og teknologigiganten vil vise frem en rekke løsninger som skal gjøre fremtidens mobilitet mer miljøvennlig, sikrere og enklere for verdens befolkning.

Hovednyheten er den fullt integrerte akseldriften for elbiler. Continental er først i verden med dette systemet med en elmotor på drivakselen, som gjør det mulig å etablere storskala produksjon av elbiler for nye produsenter. Den kompakte akseldriften veier under 80 kg og består av en elektrisk motor, girkasse og omformer. Kraften er på 48 volt, noe som gjør at systemet både fungerer som en ren elbil eller som en del av en hybridløsning.

Continental jobber også mye med selvkjørende biler og busser, og selvkjørende busser fra Continental er noe de besøkende på bilutstillingen kan få prøve. I tillegg kommer Continental nå med «intelligente dekk», som vil kunne utføre dekkvedlikehold selv. Allerede i dag har dekk innebygde sensorer som er i stand til å fortelle om mønsterdybde, mulig skade, dekkets temperatur og lufttrykk. I fremtiden vil dekkene også være utstyrt med luftpumper som justerer dekktrykket selv under kjøring. Dette nye hjul- og dekkonseptet heter Conti C.A.R.E. og er koblet til internett.

En annen nyhet er den såkalte «Integrated Interior Platform», IIP, som også er en del av fremtidsløsningene til Continental. Systemet demonstrerer hvordan samhandlingen mellom kjøretøy og mennesker vil være i «morgendagens tilkoblede cockpit». Continental demonstrerer hvordan IPP kombinerer forskjellige skjermer, for eksempel instrumentene og midtkonsollskjermen, med internettbaserte tjenester for å danne en komplett løsning, være seg om du kjører bilen selv eller bare er «passasjer» når bilen kjører av seg selv.

- Miljøeffektive og sosialt aksepterte systemer er de viktigste ingrediensene for et sunt mobilitetsøkosystem. Null ulykker, null utslipp og null stress takket være fremtidens mobilitetsløsninger er det våre banebrytende teknologier nå er i med på å realisere. Vi i Continental har en enestående kompetanse på teknologi, sier styreleder i Continental Dr. Elmar Degenhart.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av både person- og varetransport. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive og intelligente løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2017 hadde Continental et salg på 44,4 milliarder euro og har i dag mer enn 244.000 ansatte i 60 land.