Nordmenn stoler på antiskrensen

Nordmenn stoler på antiskrensen

En fersk undersøkelse viser at over 70 prosent av nordmenn mener antiskrens eller elektronisk stabilitetskontroll reduserer antall ulykker på veiene. – Det er positivt at folk har tiltro til disse systemene, men jeg er nesten litt overrasket over at tallet ikke er 100 prosent, sier produktsjef i Continental Knut Knudsen.

Continental er mest kjent som en dekkprodusent, men det tyske konsernet er også en av verdens største produsenter av sikkerhetsutstyr for biler, for eksempel ESC (Electronic Stability Control), som Continental kaller sin elektroniske stabiliseringskontroll. Andre navn på det elektroniske stabiliseringsprogrammet er ESP og antiskrens.

ESC fungerer slik at sensorer registrerer når bilen mister grepet. Når det skjer griper ESC-systemet inn og bremser de hjulene som trengs for å få bilen på rett kjøl igjen. Motorkraften reduseres også, og med årene har ESC-systemene blitt bedre og bedre.

- Vår internasjonale visjon, Vision Zero, jobber for en fremtid med null skadde, null drepte og null ulykker i trafikken. Vi i Continental tror dette er mulig, blant annet takket være avanserte sikkerhetssystemer i bilene. Noe av det viktigste er ESC, forteller produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Troen på at stabiliseringskontroll fungerer er høy blant nordmenn. Over 70 prosent tror slike systemer reduserer antall ulykker. Dette kommer frem i en undersøkelse gjennomført av Infact på vegne av Continental.

- Jeg er nesten litt overrasket over at tallet ikke er 100 prosent, for det er hevet over enhver tvil at stabiliseringskontroll reduserer antall ulykker, men uansett er det oppløftende å se at det store flertallet har tro på moderne systemer i bilene. Det er dette vi i Continental jobber med hver dag for å redusere antall ulykker på veiene, sier Knut Knudsen.

I følge undersøkelser fra Continental i Tyskland kunne 49% av dødsulykker vært ungått ved bruk av ESC.

Kvinner usikre på om de har ESC
Noe som imidlertid er skremmende, er at mange nordmenn er usikre på om de har ESC i sin bil. I den samme undersøkelsen ble følgende spørsmål stilt: Har du stabiliseringskontroll/antisladdsystem i din bil?

60,2 prosent svarte ja, 22,2 prosent svarte nei og 17,6 prosent svarte vet ikke. Og blant kvinnene svarte 26,7 prosent at de ikke vet. Usikkerheten var også størst blant de eldre, og 26,4 prosent av alle over 65 år svarte «vet ikke» i undersøkelsen. Høyest andel av usikre fant man for øvrig i Oslo-området.

- Nå fungerer heldigvis ESC uansett om man vet man har det eller ei. Det er jo ikke noe man trenger å aktivt slå på i bilen. Men vi tror det hadde vært bedre for trafikksikkerheten om nordmenn flest hadde et litt mer bevisst forhold til hvilke assistansesystemer som finnes i bilen, sier Knudsen.

Her kan du se hvordan det gikk da Youtuber Noobwork fikk prøve seg med og uten ESC:

Continental utvikler avansert teknologi for både person- og varetransport. Som internasjonal dekkprodusent og leverandør til bilindustrien og øvrig industri, tilbyr Continental bærekraftige, sikre og komfortable løsninger. Med sine fem divisjoner, Chassis og Sikkerhet, Interiør, Powertrain, dekk og ContiTech hadde selskapet en omsetning på 44 milliarder euro i 2017 og sysselsetter i dag rundt 240.000 personer i 61 land.