Nytt vinterdekk med ny piggteknologi

Nytt vinterdekk med ny piggteknologi

Continental IceContact 3 er et helt nytt piggdekk som kommer med to nye piggteknologier. Dekket blir levert med Continentals nye tvillingpigg, og fra 17 tom og oppover får du den helt nye gummipiggen til Continental.

Continental IceContact 3 er det helt nye nordiske vinterdekket fra den tyske dekkgiganten, som nå kommer med nytt mønster og en ny gummiblanding.

Sammenliknet med forgjengeren gir det nye dekket ni prosent fremgang når det kommer til kjøreegenskaper på tør asfalt og sju prosent lavere sjanse til vannplaning. Grepet på is er tre prosent bedre. Ved at piggene er limt inn i dekket, så gjør dette at man praktisk talt ikke mister pigger lenger.

Tvillingpigg
Continental IceContact 3 kommer med den nye teknologien «tvillingpigg».

- Navnet «tvillingpigg» kommer av at vi kombinerer to forskjellige pigger i et og samme dekk. Dekket er konstruert slik at den ene piggtypen gjør at man får godt feste under spesielt akselerasjon og bremsing, mens den andre piggtypen gir godt grep i svinger. Dette gjør at man opplever kortere bremsedistanser og tryggere kjøreegenskaper, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Gummipigg
Fra 17 tom til 21 tom blir Continental IceContact3 levert med den revolusjonerende piggdekkteknologien ContiFlexStud. ContiFlexStud er en pigg som består av en gummikropp og metallpigg. Den nye piggteknologien gir bedre veigrep, mindre støy, mindre slitasje på asfalten og den har lenger levetid.

- Tradisjonelle pigger vil ikke kunne trenge helt gjennom isen på veioverflaten fordi den stive aluminiumkroppen forhindrer dette, men en gummikropp gjør det mulig for piggen å stikke dypere ned i isen, og således blir veigrepet bedre.

Ettersom piggene er limt faller ikke disse ut, dessuten slites piggen likt med dekket takket være gummikroppen, noe som gjør at dekket beholder gode sikkerhetsegenskaper gjennom hele sin levetid.

I tillegg viser studier vi har gjennomført at veislitasjen blir 20 prosent mindre på grunn av de fleksible gummistammene. Støyen blir også mindre med disse piggene.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av både person- og varetransport. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive og intelligente løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2017 hadde Continental et salg på 44 milliarder euro og har i dag mer enn 244.000 ansatte i 60 land.