Sikkerhet viktigere enn pris ved kjøp av dekk

Sikkerhet viktigere enn pris ved kjøp av dekk

Gode dekk med høy sikkerhet er langt viktigere enn pris når nordmenn velger dekk, viser en fersk undersøkelse. Og kvinnene er de som er aller mest opptatt av sikkerhet.

I en landsdekkende undersøkelse gjennomført av Infact på vegne av Continental Dekk Norge og Dekkmann, sier 65,6 prosent at sikkerhet er det viktigste når de skal kjøpe nye dekk. 18,3 prosent svarer pris, mens kun 4,4 prosent svarer støynivå. Enda færre, 0,7 prosent, oppgir rullemotstand, mens 11 prosent svarer «vet ikke».

- Dette er oppløftende tall. Dekk er ekstremt viktig for sikkerheten når man kjører bil, og er ikke et område hvor man bør velge billige og mindre gode alternativer, sier produktsjef hos Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.

Det er kvinnene som er mest opptatt av sikkerhet når de kjøper dekk. 74 prosent av kvinnene oppgir sikkerhet som det viktigste, mens 61,6 prosent av mennene gjør det samme. Undersøkelsen viser også at det er de eldre som er mest opptatt av sikkerhet. 75,7 prosent av de over 65 år oppgir sikkerhet som det viktigste når de kjøper dekk, mens kun 36,4 prosent av de mellom 18 og 29 år mener det samme. I denne aldergruppen svarer 44,3 prosent av pris er viktigere.

- Vi har helt klart en holdningsjobb å gjøre blant de yngre. Selv om denne aldersgruppen ofte har dårligere økonomi, så er det minst like viktig for de unge å ha gode dekk. Dessverre ser vi mange ulykker med unge sjåfører på grunn av altfor dårlig dekk, sier Knudsen.

Ser man på ulike områder av Norge, er det ganske like fordelt hva som betyr noe når man kjøper dekk. I alle regioner mener folk at sikkerhet er viktigere enn pris, og aller mest opptatt av sikkerhet er man i Midt-Norge.

- I Continental har vi vår Vision Zero, hvor målet er en fremtid uten ulykker, skadde og drepte i trafikken. Da er holdninger viktig, og det er oppløftende å se at nordmenn er så opptatt av sikkerhet, avslutter Knut Knudsen.

Continental utvikler banebrytende teknologier og tjenester for bærekraftig mobilitet av både person- og varetransport. Selskapet ble grunnlagt i 1871 og tilbyr trygge, effektive og intelligente løsninger for kjøretøy, maskiner, trafikk og transport. I 2017 hadde Continental et salg på 44,4 milliarder euro og har i dag mer enn 243.000 ansatte i 60 land.