Alt klart for Coops nye lager

Alle nødvendige avtaler og tillatelser er nå på plass, og Coop har valgt GSE Norway som totalentreprenør for sitt nye østlandslager.  Byggingen av det som blir Europas mest moderne lager, starter på sensommeren.

Flere aktører konkurrerte om entreprenør-oppdraget, men for Coop var valget enkelt.
- For oss var det avgjørende å få en samarbeidspartner på laget som kan levere god kvalitet til en meget konkurransedyktig pris. GSE Norway har med hell gjennomført flere tilsvarende prosjekter i Norge og utlandet. Jeg har derfor stor tro på at vi har gjort et godt valg, sier administrerende direktør i Coop Norge Handel Svein Fanebust.

I Norge er GSE Norway en forholdsvis ny aktør. Bedriften har sine røtter i Frankrike, men fremstår i dag som en global aktør med virksomhet i 35 land.

Fakta om Coops nye lager:

• Størrelse: 52.000 kvadratmeter (syv fotballbaner)
    • Investeringsramme: 1,5 milliarder kroner
    • Høyde: Opptil 27 meter
    • Antall lastebiler tømt/fylt: 300 i døgnet
    • Tomt: 200 mål
    • Oppstart bygging: Sensommer 2011
    • Oppstart drift: Høst 2013
    • Full drift: Desember 2014

Bakgrunn
Coop Norge Handel skal bygge nytt østlandslager på Gardermoen. Når lageret kommer i full drift i 2014 skal det erstatte Coops nåværende lager på Grorud i Oslo, samt importlageret på Hamar. I tillegg vil også en andel av Coops faghandelssortiment bli betjent ved det nye lageret. Det nye østlandslageret skal etter planen være operativt i 20-30 år, og nærmere 400 arbeidsplasser vil bli knyttet til det. Coop inngikk tidligere i år avtale med tyske Witron om å levere logistikk-teknologien til det nye lageret.

• Arbeidsliv

• gse norway
  • lager
  • ullensaker
  • bergmoen
  • coop norge handel

Coop Norge Handel AS er et datterselskap av Coop Norge SA. Coop Norge Handel AS driver foruten egen industri grossist-, logistikk- og kjedevirksomhet både på dagligvarer og en rekke faghandelsområder som bygg, tekstil, sport og elektro.  Coop er Norges eneste medlemseide dagligvarekjede som drives av 124 samvirkelag. Bak disse står nær 1,3 millioner medlemmer. Coop driver detaljhandel, eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge SA., mens datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 870 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter i tillegg en del kjedeløse. Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler i ulike bransjer. Til sammen har Coop cirka 1.200 butikker over hele landet.