Cosentino-gruppen oppnår en omsetning på € 984,5 millioner i 2018, med en rekord-EBITDA på € 143 millioner.

• Virksomhetsvolumet ved utgangen av regnskapsåret var € 984,5 millioner, som utgjorde en vekst 9,3 % i sammenlignet med 2017.
  • Gruppens EBITDA har økt med 11 % sammenlignet med fjoråret, og oppnådde et rekordtall på € 143 millioner.
  • Selskapet skapte nesten 400 nye direkte arbeidsplasser i 2018, og overgikk totalt 4300 ansatte over hele verden. Personalet består av fagfolk som representerer opptil 75 forskjellige nasjonaliteter.
  • Investeringene oversteg € 88 millioner. Av spesiell oppmerksomhet er implementeringen av selskapets egne avfallshåndteringsanlegg, og åpningen av nye anlegg i USA, Italia, Storbritannia, Frankrike, Sverige, Malaysia og Polen.

• Regnskapsåret 2018: Nøkkeltall
    Cosentino-gruppen har økt sin lønnsomhet,og øker sin EBITDA raskere enn omsetningen. Virksomhetsvolumet ved utgangen av regnskapsåret var € 984,5 millioner, som utgjorde 9,3 % vekst i forhold til året før. Vekst på sammenlignbare vilkår (ved å standardisere valutakursen i regnskapsåret 2017) vil øke til 13 %.

Med hensyn til driftsresultatet hargruppens EBITDA økt med 11 % i forhold til 2017, og oppnådde et rekordtall på € 143 millioner i 2018. Dette resultatet ble også betydelig påvirket av valutakursen. Derfor, ved å standardisere valutakursen i forhold til 2017, er sammenlignbar vekst 21 %. Til slutt steg gruppens nettoresultat til € 50,5 millioner.

Skapelse av arbeidsplasser
    Som i tidligere år har det siste året, i tillegg til økonomisk, industriell og kommersiell vekst, også sett markert skapelse av arbeidsplasser. Antall ansatte i gruppen ved utgangen av 2018 oversteg 4300 personer over hele verden (4314 ansatte), en stab bestående av fagfolk som representerer opptil 75 forskjellige nasjonaliteter. Bare i fjor skapte Cosentino nesten 400 nye direkte arbeidsplasser (397). Hvis de siste tre årene teller med, overstiger dette tallet opprettelsen av mer enn tusen nye arbeidsplasser.

I tillegg til volumet og tempoet i generering av nye arbeidsplasser, er det også verdt å merke seg at i løpet av 2018 var engasjementet for stabilt kvalitetsarbeid også konsolidert. I 2018 økte andelen arbeidsplasser med faste kontrakter i gruppen til 91,16 %. Et annet viktig forhold for å øke var prosentandelen av kvinner i lederstillinger, som har gått fra 14,45 % i 2017 til 18,07 %.

Produksjon og kommersielle investeringer
    Gruppens investeringer i skatteåret 2018 oversteg € 88 millioner (€ 88,2 millioner), og opprettholde veikartet som ble fastlagt i selskapets 2016–2020 investeringsplan.

Av denne planen er 73 % øremerket for investeringer i Almería, fremfor alt innenfor Cosentino Industrial Park i Cantoria, og fokuserer hovedsakelig på å forbedre og øke produksjonskapasiteten, samt industrialiseringen av automatiserings- og robotiseringssystemene som ble utviklet det foregående året. Også innenfor Industriparken, og knyttet til selskapets miljøpolitikk, er konstruksjonen og lanseringen av sitt eget avfallshåndteringsanlegg i juli i fjor noe å merke seg. Et banebrytende initiativ som bekrefter Cosentinos forpliktelse til å stenge sløyfe-resirkulering som en grunnleggende akse i sin forretningsvirksomhet.

Når det gjelder salgs- og distribusjonsområder, fortsetter konsernet sin internasjonale utbyggingsprosess basert på sine eide fasiliteter. I 2018 åpnet aksjeselskapet nye «Cosentino Centers» i USA, Italia, Storbritannia, Frankrike, Sverige og Malaysia. I tillegg, med åpningen av «City» i Miami, økte Cosentino antallet av denne eksklusive showroom-modellen i globale bysentre til 11. Selskapet gikk ut av 2018 med 136 kommersielle og/eller eide distribusjonsanlegg (117 «Centers», 11 «City», 3 Hubber og 5 Logistikkoperatører) fordelt på mer enn 30 forskjellige land, og distribuerer sine produkter i 116 land på fem kontinenter. Takket være lanseringen av disse anleggene, og tillegget av prosesserings- og transformasjonsanlegg i USA, har konsernet nå totalt 148 forretningsenheter spredt over hele verden.

Cosentino opprettholder bærekraftig vekst og jobbsettingsmål for 2019. For å gjøre det vil de påta seg de nye investeringene som er forutsett i planen sin, med et spesielt fokus på digital transformasjon-prosjektet, arbeidsmiljø og sikkerhet, automatisering og robotisering av produksjonsprosesser, og fortsetter med sitt engasjement for innovasjon og utvikling av nye produkter, og åpning av nye forretnings-infrastrukturer over hele verden.