FINALIST TIL ÅRETS UNGE RÅDGIVER

Nyhet   •   nov 14, 2016 09:41 CET

Blant rekordmange nominasjoner, er COWIs branningeniør Jon Arild Westlund-Storm en av tre finalister til prisen som Årets Unge Rådgiver.

Hvem som stikker av med seieren blir klart under RIFs Høstmøte 15. november.
Til tross for sin unge alder har Jon Arild rukket å utmerke seg som rådgiver hos COWI. Med fagansvar for flere av COWIs største, mest komplekse og prestisjefylte prosjekter – i Norge og internasjonalt, har han blitt en pådriver for utvikling av eget fag og for å inspirere kolleger på tvers av fagområder, forteller administrerende direktør i COWI, Terje Bygland Nikolaisen.
– Jon Arild er et forbilde for oss alle. Han er nysgjerrig og alltid på søken etter ny læring. Han er ikke redd for å teste ny teknologi og hvilken merverdi den kan tilføre kundene våre. Vi har mange slike forbilder i COWI, men denne gangen er det Jon Arild som helt fortjent anerkjennes for sin innsats, sier Bygland Nikolaisen.
For ett år siden ble Jon Arild hedret som årets fagentusiast 2015 i COWI Oslo. Et knapt år etter kan han nå vinne RIFs prestisjefylte kåring av Årets Unge Rådgiver. Selv er han overrasket over nominasjonen.
– Jeg har fulgt med på denne kåringen tidligere år, og de som har vunnet fremstår som svært solide fagfolk som virkelig har løftet faget sitt videre. Det er selvfølgelig en hyggelig anerkjennelse at flere kan mene at jeg har bidratt med det samme, sier en ydmyk Westlund-Storm.

Pådriver for kunnskapsdeling

Internt i COWI bidrar han aktivt til å utvikle sitt eget fag, og er også en aktiv pådriver for å bryte ned barrierer og skape samhandling på tvers av fagdisipliner. Internt tar han jevnlig initiativ til faglunsjer og bidrar i workshops, der han deler av sin teknologiske og faglige innsikt.
– Jeg synes det er hyggelig at også et lite fagområde som brann også blir løftet frem av RIF. Faget er jo også relativt ungt. Det var først på 90-tallet man virkelig så nytten og verdien av å ivareta kravene til brannsikkerhet ved å profesjonalisere faget. Først for to år siden kom den første rendyrkede masteren i brannsikkerhet, forteller Westlund-Storm.
Han har selv begynt på studiet, både for å bli enda dyktigere i faget og for å få dokumentert kompetansen sin. I tillegg til å selv studere ved siden av sitt arbeid i COWI, deler Jon Arild aktivt av sin kunnskap om bruk av innovative løsninger i bransjen som foredragsholder både på nasjonale og internasjonale konferanser, i fagforum og på universitetene.

«Frontrunner» i brannfaget

Jon Arild er en av Norges fremste fagspesialister innenfor brannteknisk CFD-simulering (brannteknisk simulering av brann- og røykspredning). Som en av de første i Norge investerte han også i innkjøp av VR-briller, som ble møysommelig testet ut i samspill med BIM-modellering.

IMG_5295.jpg

– På et tidlig stadium av VR-teknologien, for et par-tre år siden, så jeg at dette kunne ha nyttige effekter for bransjen og kundene våre. Det er moro å se at det nå begynner å få medfart. I starten havnet det litt i kategorien "artige påfunn", mens vi nå ser at det på sikt kan bli et veldig nyttig prosjekteringsverktøy, sier Westlund-Storm.
Gjennom sin interesse og kunnskap om bruk av ny teknologi og innovasjon, er han en drivkraft i å utvikle fagområdet sitt både internt i COWI og for bransjen, samtidig som han aktivt bidrar til å utvikle nye og smarte løsninger for våre kunder.
– For eksempel kan VR brukes til å teste hvordan folk ville reagert ved røykutvikling i et bygg, om det finnes "hull" i systemet, eller for å drille ansatte på prosedyrer knyttet til brannalarm. Slike skarpe situasjoner er det problematisk å simulere på ekte, mens det med VR blir mulig å skape en opplevelse av at det føles relativt ekte, sier Westlund-Storm.

Rekordmange nominasjoner

I år er det 15. gang Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) kårer den dyktigste, unge rådgiveren som befinner seg blant de 11.000 rådgivende ingeniørene i medlemsbedriftene.
– Juryen har hatt en tøff jobb etter at vi mottok rekordmange og sterke nominasjoner til konkurransen Årets Unge Rådgiver. Denne prisen er svært viktig for oss. Vi trenger flere drivende dyktige rådgivende ingeniører, og ønsker med denne prisutdelingen å vise frem noen av dem som bidrar til å løfte bransjen, sier administrerende direktør i RIF, Liv Kari Skudal Hansteen.
RIF deler ut prisen til en rådgiver under 35 år som utmerker seg med fremragende arbeid, med vekt på verdien arbeidet har for å øke anerkjennelsen av rådgivernæringens betydning for samfunnet.
Sammen med Jon Arild Westlund-Storm er Nils Ånund Smeland (Multiconsult) og Ivan Ali (Sweco) nominerte.

Vi gratulerer "Jonna" som finalist i Årets Unge Rådgiver! Vi krysser fingrene for deg på tirsdag 15. november.