"Oljefyrsdødaren" med 75°C vann

Daikin VZ serie væske/vann varmepumper er den perfekt løsning for deg som skal skifte oljefyr. Med 40.000 oljefyrer som skal erstattes i kommersielle bygg de tre neste årene er denne maskinserien en fantastisk nyhet både for Daikin sine forhandlere og de heldige sluttbrukerne.

• Vanntemperatur opptil 75°C
  • Varmekapasitet fra 300 - 1.500kW
  • Ekstremt høy COP
  • Unik Daikin inverter skrue kompressor
  • Klimavennlig kuldemedie R1234ze med GWP = 1

Høy energieffektivitet både i fullast og dellast
Den imponerende energieffektiviteten på Daikin VZ skyldes i stor grad Daikin sin egenutviklede og optimaliserte inverter skruekompressor. Denne tillater kapasitetsreduksjon helt ned til 20% (10% på to-krets maskinene) kun ved bruk av inverteren. Det gir et mye lavere energiforbruk i dellast sammenliknet med andre inverter skruekompressorer, som typisk må benytte slederegulering under 50% belastning. Daikin inverter kompressoren har i tillegg innebygget Variable Volume Ratio (VVR) som automatisk tilpasser og optimaliserer det interne kompresjonsforholdet til ulike kondenseringstemperaturer.

Simuleringseksempler med ulike temperaturer på Daikin EWWH660VZPS

Du kan få inntil 1 million i støtte til å installere varmepumpe
Din bedrift kan få opptil 1 million kroner i støtte basert på forhåndsdefinerte støttesatser. Enova kan støtte andelen av investeringen med inntil 45 prosent. Investeringsstøtten skal bidra til at prosjektet blir gjennomført, og dekke deler av merkostnadene i prosjektet. Flis, briketter og pellets får 1700 Kr/kW effekt, mens væske-vann-varmepumper og luft-vann-varmepumper får henholdsvis 1600 Kr/kW og 1100 Kr/kW. For solfangere gis det 201 Kr/m². Støttesatsene gjelder for nybygg og eksisterende bygg. Borettslag kan også søke om støtte. Kilde: Enova

• Entreprenørskap

• daikin

Med en årlig omsetning på over NOK 150 milliarder, 90 produksjonsfasiliteter og salg i mer enn 150 land er Daikin verdens største aktør innen aircondition og varmepumper både til næring og bolig. Globalt er Daikin kjent som en pioner innen utvikling av nye produkter og har nylig investert NOK 2,4 milliarder i nytt utviklingssenter. Friganor AS er og har vært eneimportør av Daikin til Norge i over 30 år og besitter høy faglig kompetanse. Friganor bistår med prosjektering, salg, service og gjennomføring av industriprosjekter i hele landet. Friganor har også et landsdekkende nettverk av autoriserte forhandlere for privatmarkedsprodukter.