DIBS E-handelsindeks viser fem tendenser i den nordiske e-handelen

Pressemelding   •   jan 18, 2010 13:37 CET

E-handelen i Norden er fortsatt i full vekst og evolusjonen fortsetter. Det viser DIBS nordiske e-handelsindeks som offentliggjøres i dag. De fem viktigste bransjetrendene er: 1) fortsatt tro på stor vekst, 2) en spredning av e-handelen til flere og flere bransjer, 3) større integrasjon mellom e-handel og tradisjonelt salg, 4) en større andel av kvinner som e-handler, og 5) forbrukerne foretrekker flere forskjellige betalingsformer.

DIBS e-handelsindeks er utarbeidet av DIBS Payment Services i samarbeid med analyseinstituttet M3 Research. I oktober offentliggjorde DIBS en rapport over den norske e-handelen, og den suppleres i dag med en rapport over den samlede nordiske e-handel. Rapporten kan bestilles på www.dibs.no.
Rapporten og DIBS’ inngående kjennskap til bransjen viser fem vesentlige tendenser:

1. Fortsatt tro på stor vekst
DIBS e-handelsindeks viser at både e-butikker og e-handlende ser lyst på fremtiden. Hele 93 prosent av de nordiske e-butikker forventer at e-handelen opprettholder sitt nåværende nivå eller øker de kommende 12 måneder. E-butikkenes optimisme deles av forbrukerne. Omkring 80 prosent av de nordiske e-handlende tror på at de vil handle på nettet like mye eller mer, og kun 10 prosent forventer å minske deres kjøp over nettet de neste 12 måneder. Den samlede årlige nordiske e-handel estimeres til ca. 17,2 milliarder Euro.
At det fortsatt er vekst underbygges videre av DIBS’ egne tall basert på mer enn 11.000 nordiske e-butikkers transaksjoner, som håndteres av DIBS. De viser at antallet e-handelstransaksjoner i Norden i løpet av desember 2009 steg med 25 prosent sammenlignet med desember 2008.

2. E-handelen sprer seg til stadig flere bransjer
Reiser er den største varekategorien målt i omsetning. Mer enn en tredjedel (37 prosent) av hele den nordiske e-handelen utgjøres av flybilletter, hoteller og lignende varegrupper, som selges sammen med reiser. Elektronikk til hjemmet står for 20 prosent, og klær 10 prosent. Opplevelser gjennom medier og underholdningstjenester står for ni prosent av e-handelen.

Rapporten viser videre at de kategorier vi i Norden fremover vil handle mer av på nettet, er klær (80 prosent), dernest skjønnhetsprodukter (74 prosent) og datautstyr (69 prosent). De svenske og finske forbrukerne er de som har de største forventninger til kjøp av klær på nettet. De nordiske forbrukerne regner også med å øke e-handelen når det gjelder reiser, musikk, film, hvitevarer m.m.

3. E-handel og tradisjonell handel smelter sammen
E-handelens utvikling skyldes ikke utelukkende de rendyrkede e-butikkene; den fungerer også som et supplement for de fysiske forretninger som ønsker å nå ut til nye kunder. Over halvparten av e-butikkene peker i undersøkelsen på at e-handelen utgjør mindre enn 25 prosent av deres totale omsetning. Kun en fjerdedel av de nordiske e-butikkene opplyser at de henter 75 prosent eller mer fra omsetningen på internett.

DIBS ser videre den strukturelle endring i den offentlige sektor, hvor man i stadig større omfang også benytter seg av e-handelsløsninger og lignende. For eksempel til å betale avgifter over nettet.
DIBS erfarer at mange virksomheter selger on- og offline samtidig, og den generelle tendens er at de to salgskanalene smelter mer og mer sammen. Det er for eksempel nå vanligere at e-butikkene tilbyr varehenting i sin fysiske butikk, hvilket minsker leveringskostnadene og gir mulighet for mersalg.

4. Kvinnene har fått smaken på e-handel
Tidligere utgaver av DIBS e-handelsindeks viser at færre kvinner enn menn handler på nettet. I DIBS’ nordiske e-handelsindeks 2009 er imidlertid forskjellen stort sett forsvunnet. Det er nå 92 prosent av kvinnene i Norden som handler på nettet, sammenlignet med mennenes andel (93 prosent). I de fleste varekategorier står menn og kvinner for omtrent den samme andel av e-handelen. Det er dog unntak. Det er for eksempel mennene som i overveiende grad står for innkjøp av elektronikk til hjemmet, mens kvinnene dominerer når det gjelder klær, skjønnhetsprodukter og innredningsartikler kjøpt over nettet.

5. Forbrukerne bruker forskjellige betalingsformer
De nordiske e-butikkene foretrekker at kundene betaler med kort, men det er store forskjeller på hvordan e-forbrukerne foretrekker å betale i de forskjellige land.

I Danmark foretrekker hele 84 prosent å betale med kort, hvilket skyldes Dankortets unike posisjon på det danske markedet. Dankortet står alene for 68 prosent. I Norge fortrekker 59 prosent av de e-handlende å betale med kort. Det skal sammenlignes med Finland, hvor kun 15 prosent foretrekker å betale med kort. Her er bankoverførsel og fakturabetaling de mest populære betalingsformer (64 prosent). Dette er også gjeldende i Sverige, hvor mer enn 50 prosent fortrekker bankoverførsel og fakturabetaling.

Om DIBS e-handelsindeks
DIBS e-handelsindeks analyserer den nordiske e-handelen på tvers av en rekke bransjer. Siste utgave av DIBS e-handelsindeks bygger på intervjuer med 4.000 internettbrukere i Danmark, Norge, Sverige og Finland. Dessuten analyserer rapporten data innsamlet fra 717 e-butikker i Danmark, Sverige og Norge. Datainnsamlingen er gjennomført av analyseinstituttet M3 Research i løpet av juli og august 2009 gjennom internettintervjuer. I oktober måned ble den norske e-handelsindeks publisert, og nå offentliggjør DIBS den nordiske utgaven av e-handelsindeksen.