Mobilen erstatter kort og kontant

Pressemelding   •   des 03, 2013 09:54 CET

Aldri før har nordmenn kjøpt flere varer og tjenester med telefonen, men fortsatt er vekstpotensialet for mobilhandel stort. Enklere kjøpsprosesser og nye tjenester vil drive utviklingen videre, i følge undersøkelsen Norsk E-handel 2013.

Norsk E-handel er en årlig undersøkelse som har blitt gjennomført av DIBS siden 2007. Undersøkelsen bygger på intervjuer med 4000 forbrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland, i tillegg til DIBS egne transaksjonstall.

336 000 flere nordmenn handlet med mobilen i 2013
Undersøkelsen viser at 336 000 nye forbrukere har benyttet telefonen til små og store kjøp i 2013. Totalt har hver fjerde nordmann (27 prosent) benyttet mobiltelefon eller nettbrett til å gjennomføre kjøp på internett i år. Undersøkelsen viser at samtlige aldersgrupper kjøper varer og tjenester med en mobil enhet, og de mest aktive er norske forbrukere i alderen 15-44 år. Samtidig ser man også en økning i mobile transaksjoner blant den eldste aldersgruppen mellom 55-74 år.

Over halvparten avbryter kjøp på mobilen
60 prosent av nordmenn mellom 35-54 år har avbrutt kjøp fordi nettbutikkene ikke har vært optimalisert for mobilsurfing. Det kan koste norske nettbutikker dyrt å ikke henge med i utviklingen, i følge daglig leder for DIBS Payment Services i Norge, Henrik Begby Andersen.

– Norske nettbutikker står ovenfor noen utfordringer. I tillegg til forventningene om optimaliserte mobilsider, er en av de største utfordringene med mobil at du har oppmerksomheten til forbrukerne mye kortere tid av gangen. Det er avgjørende at tilbydere av produkter og tjenester på nett fjerner hindringer som gjør det vanskelig å gjennomføre kjøp med mobilen. Først og fremst handler dette om å mobiloptimalisere nettsidene og tilby flere og raske betalingsløsninger, sier Begby Andersen.

Norge er Nordens vekstvinner

Ingen av våre naboland viser like sterk kjøpelyst som oss, og totalt vokser e-handelsmarkedet i Norge med 17 prosent, mot 14 prosent i Danmark og syv prosent i Sverige. Selv om svenskene fortsatt bruker mest på e-handel rykker vi stadig nærmere. Veksten i det svenske markedet er på 5,2 milliarder svenske kroner sammenlignet med fjoråret, mens det norske markedet vokser med 8,5 milliarder norske kroner.

– Den kraftige veksten i Norge kommer av at nordmenn generelt er raske til å ta i bruk ny teknologi. Det er også en betydelig faktor at stadig flere innovative tjenester kommer på markedet, tjenester som nordmenn vet å sette pris på, sier Begby Andersen.

Enklere betaling vil gi salgsvekst
Tidligere har det vært vanskelig å koble telefonen opp mot nettbanken for bankoverføring ettersom få smarttelefoner er kompatible med programspråket Java Applet som bankene benytter.

–Nå har stadig flere åpnet for muligheten til å lagre personlig kortinformasjon, og dermed unngår mobilkunder behovet for nettbanktilkobling ved fremtidige kjøp. I tillegg har BankID på mobil gjort kjøpsprosessen enklere, fortsetter Begby Andersen.

10 millioner kjøp med mobilen i år
I undersøkelsen kommer det fram at nordmenn forventes å gjennomføre rundt 10,7 millioner kjøp med mobilen innen utgangen av 2013. Av de som allerede har handlet varer med mobilen, sier åtte av ti at de kommer til å kjøpe like mye eller mer i 2014.

– Undersøkelsen viser at de som allerede handler med apper og på mobiltilpassede nettsider ikke har noen intensjoner om å slutte med det, tvert i mot. Jeg tror vi bare vil få flere tilbydere av produkter og tjenester som kan kjøpes gjennom mobiltelefonen, sier Begby Andersen.

Forventer sterk vekst i mobilhandel
Norsk E-handel viser at over 4,5 millioner nordiske forbrukere kommer til å handle med mobilen før årsskiftet, en økning på over 60 prosent sammenlignet med fjoråret. Andersen forventer at vi ser en fortsatt sterk vekst i årene som kommer.

– De aller fleste norske nettbutikker tilbyr i dag sikre betalingsløsninger. Forbrukere ser ikke lenger på sikkerhetsaspektet som en barriere, og med stadig mer brukervennlige mobilløsninger forventer vi at 2014 blir et rekordår får e-handel på telefonen, forteller Begby Andersen.

“Alle” har handlet på nett siste tre måneder
Undersøkelsen viser også at tilnærmet alle nordmenn handler på nett. Kun én prosent mellom 15 og 74 år med internettilgang oppgir at de ikke har ikke handlet på nett i løpet av de siste tre månedene. Forbrukere mellom 25-44 år handler oftest, men også de eldste aldersgruppene er blitt mer komfortable når det kommer til å handle over nettet.

– Vi ser en klar tendens til at de eldre også begynner å bli komfortable med e-handel. På to år har aldersgruppen 65-74 år doblet antall kjøp de utfører med mobilen og på nett. Det er ikke lenger bare teknologiinteresserte tenåringer som vet å benytte de mange funksjonene som dagens mobiler og nettbrett tilbyr, avslutter Begby Andersen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Henrik Begby Andersen
Daglig leder DIBS Norge