​Norske nettbutikker med en ny omsetningsrekord på 9,6% vekst det første halvåret

Pressemelding   •   jul 19, 2017 12:12 CEST

DIBS Payment Services som er en del av Nets, offentliggjør nøkkeltallene for det første halvåret i 2017. Det voksende e-handelsmarkedet fortsetter med full fart frem.

Den årlige analysen for Norsk E-handel viste tilbake i 2016, at nordmenns online forbruk kom opp på NOK 90 mia. på norske og utenlandske nettbutikker. Det svarer til en stigning på hele 16% sammenlignet med 2015, og det ser ut som at tendensen fortsetter i 2017. Omsetningen hos de norske nettbutikkene er i første halvår av 2017 nemlig steget med 9,6% sammenlignet med samme periode i 2016

»De norske nettbutikkene omsetter for mer og mer, og det understreker at e-handelen er og blir en skarp konkurrent til den fysiske detaljhandel«, forteller Henrik Sandberg, Head of Business Development hos DIBS Payment Services.

Stigningen på 9,6% baserer seg på veksten i omsetningen for ca. 1.800 nettbutikker i Norge, som har vært kunde hos DIBS Payment Services i både 2016 og 2017.

HI-FI klubben i full galopp

Ett av de selskapene som nyter godt av omsetningsfesten er elektronikkforhandleren HI-FI Klubben, som startet med online salg helt tilbake i 2002.

»Vi åpnet den første norske butikken i 1987 og har i dag 27 fysiske butikker i landet, men vi var faktisk med helt fra start i e-handelens fledgling dager. Vi har opplevd voldsom vekst online i en årrekke nå, og hadde egentlig forventet at den store veksten snart ville stagnere, men vi opplever det stikk motsatte. En online to-sifret vekstrate det første halvåret av 2017, og veksten for online salg overgår dermed veksten i de fysiske butikkene«, forteller Christoffer Arensbach, CEO hos Hi-Fi Klubben A/S. Han er også raskt ute med å påpeke at de fysiske butikkene fortsatt har en sterk plass på markedet:

»Vi opplever fortsatt en tilfredsstillende vekst i de fysiske butikkene. Vi kan se at mange online kunder først har vært inne i en butikk for å se og prøve produktet, før de legger den endelige ordren online etter de har gjort seg de siste vurderinger«.