Rekordmange Nordmenn handler på nettet

Pressemelding   •   des 03, 2013 09:47 CET

Oslo, 29. november 2013 – Aldri før har vi kjøpt flere varer og tjenester på nettet. Smarttelefoner, tryggere løsninger og muligheten for å lagre kortopplysninger er en sentral årsak til veksten, i følge nye resultater fra undersøkelsen Norsk E-handel 2013.

Norsk E-handel er en årlig undersøkelse som har blitt gjennomført av DIBS siden 2007. Rapporten bygger på intervjuer med 4000 forbrukere i Norge, Sverige, Danmark og Finland, i tillegg til DIBS egne transaksjonstall.

“Alle” har handlet på nett siste tre måneder
Undersøkelsen viser at tilnærmet alle nordmenn handler på nett. Kun én prosent mellom 15 og 74 år med internettilgang oppgir at de ikke har ikke handlet på nett i løpet av de siste tre månedene. Forbrukere mellom 25-44 år handler oftest, men også de eldste aldersgruppene er blitt mer komfortable når det kommer til å handle over nettet.

– Vi ser en klar tendens til at de eldre også begynner å bli komfortable med e-handel. På to år har aldersgruppen 65-74 år doblet antall kjøp med mobilen og på nett. Det er ikke lenger bare teknologiinteresserte tenåringer som vet å benytte de mange mulighetene som dagens mobiler og nettbrett tilbyr, sier daglig leder Henrik Begby Andersen i DIBS Norge, som står bak undersøkelsen.

Det er fortsatt bransjene reiseliv, mote og media som er størst på nett, mens interiør, elektronikk og personlig pleie følger like etter. To tredjedeler av alle nordmenn har betalt for reiser over nettet

Norge er Nordens vekstvinner

Ingen av våre naboland viser like sterk kjøpelyst som oss, og totalt vokser e-handelsmarkedet i Norge med 17 prosent, mot 14 prosent i Danmark og syv prosent i Sverige. Selv om svenskene fortsatt bruker mest på e-handel rykker vi stadig nærmere. Veksten i det svenske markedet er på 5,2 milliarder svenske kroner sammenlignet med fjoråret, mens det norske markedet vokser med 8,5 milliarder norske kroner.

– Den kraftige veksten i Norge kommer av at nordmenn generelt er raske til å ta i bruk ny teknologi. Det er også en betydelig faktor at stadig flere innovative tjenester kommer på markedet, tjenester som nordmenn vet å sette pris på, sier Begby Andersen.

Trygghet og brukervennlighet øker kjøpelysten
I undersøkelsen kommer det fram at norske forbrukere aldri har handlet oftere. Begby Andersen mener at dette kommer av en økt trygghet til forbrukerrettigheter ved feilkjøp og svindel, samt enkle og raske kjøpsprosesser.

– Optimismen til e-handel vokser i hele Skandinavia, mye grunnet sømløse betalingsløsninger og trygghet til at varer som kjøpes på nett faktisk blir levert uansett hvor i verden du handler. Før seiret butikkene som klarte å overbevise forbrukerne om at netthandel var en trygg affære. Nå opplever vi at forbrukere tar sikkerheten mer som en selvfølge, og fremtidens vinnere blir de som mestrer å forenkle kjøpsprosessen i størst mulig grad, sier Begby Andersen.

Nettbutikker straffes for manglende betalingsalternativer
Norske forbrukere ønsker å bruke minst mulig tid på elektronisk betaling, men de forventer også å kunne velge mellom flere betalingsalternativer som kort, nettbankoverføring, faktura, postoppkrav og mikrotransaksjoner. Én av fire nordmenn har avbrutt et kjøp fordi de ikke fant sitt foretrukne betalingsalternativ.

– Jeg forstår at nettbutikker kan ha en viss skepsis mot tradisjonelle betalingsalternativer som faktura og postoppkrav, da disse alternativene ofte har en mye større returrate på produktene enn ved direkte betaling. Samtidig ser vi at forbrukere fortsatt ønsker dette, og at så mange som hver fjerde nordmann velger å avbryte kjøp hvis ønsket betalingsform ikke er tilgjengelig. Dette burde være grunn nok til å skape valgfrihet for sine kunder, sier Begby Andersen.

Smarttelefoner driver vekst
Fra 2012 til 2013 har nordmenns forbruk på nett økt fra 51,8 til 60,3 milliarder kroner. Begby Andersen tror at økningen i antall kjøp skyldes flertallets overgang til smarttelefoner.

– I år har vi hatt en mye større økning i antall kjøp på nett enn de tidligere årene. Dette kommer blant annet av at mobilen blir stadig mer brukervennlig, og ikke minst fordi flere kollektivselskap tilbyr enkle og raske betalingsløsninger for billetter. Den største enkeltdriveren til mobilsalg i år har vært billetter, så jeg forventer at det vil komme langt flere tjenester som disse i løpet av neste år, fortsetter Begby Andersen.

BankID på mobil forenkler kjøpet
Tradisjonell BankID har lenge skapt problemer for e-handelen fordi kun et fåtall av mobile enheter støtter teknologien. Takket være muligheten for å lagre kortopplysninger og bred støtte til Bank-ID på mobil blant flere banker og operatører skal problemene knyttet til mobil netthandel nå tilhøre fortiden.

– Bedre brukervennlighet og enklere løsninger kommer til å skape en solid vekst i mobilhandelen til neste år, avslutter Begby Andersen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Henrik Begby Andersen
Daglig leder DIBS Norge