Du merker det best når det ikke fungerer

Nyhet   •   jun 06, 2019 11:14 CEST

I DOGA sin nye video ser vi design og arkitektur som ikke er tilpasset brukeren.

I sin nye video viser DOGA design og arkitektur som gjør livet vanskeligere, som ikke er funksjonelt og som skaper frustrasjon.

Barnet som ikke når opp til lysbryteren, parken som er utrygg fordi den er så mørk, stolpen i parkeringshuset som gjør det vanskelig å åpne bilen, kjolen man ikke får igjen glidelåsen på. I DOGAs nye video ser vi design, arkitektur og byutvikling som ikke fungerer; der brukerperspektivet har falt bort.

“Vi legger gjerne mest merke til ting når de ikke fungerer. Heldigvis kan kunnskap om hvor skoen trykker være nettopp det som skal til for å gi oss bedre løsninger. Designere og arkitekter kan bruke denne innsikten til å skape bygg, omgivelser og løsninger som beriker livene våre, som inkluderer alle – uansett hvem du er – og som løser samfunnets utfordringer.”

Tor Inge Hjemdal, Administrerende direktør, DOGA

Verdens største selskaper setter brukeren først

Design- og arkitekturfagenes tar utgangspunkt i mennesket for å finne løsninger på store og små problemer. Dette gjøres best med en inkluderende tilnærming. En bruker kan være gammel og ung, mann og kvinne, ha en form for funksjonsnedsettelse eller ikke. – Noen av verdens største selskaper setter brukeren og brukeropplevelsen først. Dét er ikke tilfeldig, sier Tor Inge Hjemdal. – Fokuser på brukeren, så kommer resten av seg selv, er Google sitt mantra. Et slikt fokus skaper løsninger som fungerer, fornøyde brukere og lønnsomme bedrifter, sier Hjemdal.