Fra Asker og Bærum til Milano

Nyhet   •   apr 13, 2018 12:14 CEST

FRUKTFAT OG KLOKKER: Victoria Günzlers fat «Dune» og Stian Korntved Ruuds installasjonen «Material Acoustics» er på vei til designuken i Milano. Foto: Lasse Fløde og Torjus Berglid

Victoria Günzler fra Nesøya, Stian Korntved Ruud fra Bekkestua og Sara Polmar fra Kolsås skal vise fram sine arbeider på en av verdens fremste designmesser neste uke.

– Hele den internasjonale designbransjen samler seg i Milano under Salone del Mobile. Her er det viktig å være synlig for norske designere og kunsthåndverkere som vil opp og fram. Årets norske utstilling, Norwegian Presence, er den kanskje sterkeste vi noen gang har satt sammen, sier Ida Aandal Røijen, rådgiver for internasjonal profilering ved Design og arkitektur Norge (DOGA).

Abstrakt Asker-fat

Nesøya-kvinnen Victoria Günzler er både kunstner og designer, og har gjort seg særlig bemerket innenfor keramikk etter hun ble uteksaminert fra Kunsthøgskolen i Oslo i 2011. Hun har også vært med på å stifte designkollektivet Klubben.

Sammen med industridesigner Marianne Andersen har hun skapt «Dune», et kurvet keramisk fruktfat med abstrakte, skulpturelle kvaliteter. Dette skal hun nå vise fram under designuken i Milano.

Ryddehjelp fra Bærum

Også Günzlers gamle designmakker, Sara Polmar fra Kolsås, skal stille ut på Norwegian Presence til uken. Også hun er utdannet ved Kunsthøgskolen, og en av grunnleggerne bak Klubben.

Til Milano tar hun med seg en av sine soloarbeider, «James», en skulptur som hjelper til med å holde det ryddig hjemme. Skulpturen består av to små skåler av ulike størrelser som kan brukes til å oppbevare at fra husnøkler og lommebok, til solbriller og sminke. Et tilhørende stålspeil kan enten plukkes opp eller brukes der det står.

Konseptuelle Korntved-klokker

Bekkestua-gutten Stian Korntved Ruud er utdannet produktdesigner og har vært lærling i det innovative britiske belysingsfirmaet Tom Dixon. Han har også stiftet det spennende designstudioet Kneip.

Korntved Ruud skal vise fram installasjonen «Material Acoustics», som består av tre skulpturelle gjenstander: to klokker og en dørklokke laget av tre, metall og ulike elektroniske komponenter.

DOGA, Norwegian Crafts og Klubben står bak utstillingen Norwegian Presence, som arrangeres sammen med en rekke samarbeidspartnere.

---

Norwegian Presence

Vises på Zona Tortona under designuken i Milano, 17. – 22. april. Bak utstillingen står Design og arkitektur Norge (DOGA), designkollektivet Klubben og Norwegian Crafts.

Årets utstillere:

• Designere: Domaas Høgh, Lars Tornøe, Marianne Andersen + Victoria Günzler, Martin Solem, Noidoi, Petter Skogstad, Sara Polmar, So Takahashi, Stine Aas og Vera & Kyte.
  • Kunsthåndverkere: Lillian Tørlen, Pearla Pigao, Sigve Knutson og Stian Korntved Ruud.
  • Produsenter: Elementa, Flokk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Northern, Objekt og Vestre.

Partnere og sponsorer:

Utstillingsdesign:

Av Klubben v/Silje Nesdal, Sverre Uhnger og Bjørn van den Berg.

Grafisk design:

Bielke & Yang

---

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA). Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.