Fra Oppland til Milano

Nyhet   •   apr 13, 2018 12:04 CEST

LYSENDE DESIGN: Noidoi skal vise fram lysestakeserien «Kapp» under Salone del Mobile. Foto: Lasse Fløde og Torjus Berglid

En rekke produsenter og designere fra Oppland skal vise fram sine arbeider på en av verdens fremste designmesser neste uke.

– Hele den internasjonale designbransjen samler seg i Milano under Salone del Mobile. Her er det viktig å være synlig for norske designere og kunsthåndverkere som vil opp og fram. Årets norske utstilling, Norwegian Presence, er den kanskje sterkeste vi noen gang har satt sammen, sier Ida Aandal Røijen, rådgiver for internasjonal profilering ved Design og arkitektur Norge (DOGA).

Oppdatert Lillehammer-ull

I tekstil-Norge behøver Gudbrandsdalens Uldvarefabrik (GU) ingen nærmere introduksjon. I 130 år har bedriften produsert tekstiler, og det er få tegn til at dette skal opphøre med det første. Hvert år sendes det ut om lag en halv million meter stoff på markedet fra Lillehammer.

På Norwegian Presence skal GU presentere en oppdatert og utvidet fargepalett for to av sine viktigste ullstoffer: «Amdal» og «Heidal». Produsenten tar også med seg to prototyper laget av husdesigner Ragnhild Nordhagen: «Man’s Suit Melange» og «Heddal Stiched».

Melkeinspirert Kapp-design

Bak Noidoi finner vi kunsthåndverkeren Kathrine Lønstad fra Gjøvik og den rumenske industridesigneren Cosmin Cioroiu. De møttes under studiene på Kunstakademiets Designskole i København. I 2013 flyttet de tilbake til Norge og etablerte designstudio på Kapp.

I Milano skal de vise fram en serie med skulpturelle lysestaker som har fått navnet «Kapp» og er inspirert av nabovirksomheten, Kapp Melkefabrikk. Lysestakenes form er påvirket av verktøy og maskiner som har vært brukt til melkeproduksjon, mens fargene er hentet fra fabrikkens røde murstein, svarte jernovn og hvite sluttprodukt.

Tapt klassiker fra Dokka-designer

Årets Milano-messe blir åsted for lanseringen av et helt nytt norsk produsentselskap – Objekt – samt relanseringen av en glemt norsk designklassiker: «Grorudstolen» til Dokka-fødte Hans Bratterud (1933-2017).

Stolen ble opprinnelig lansert som et kafé- og kjøkkenmøbel i 1958, og fikk navn etter Oslo-bydelen der den ble produsert. Etter noen år opphørte produksjonen, og siden den gang har «Grorudstolen» gått i glemmeboken mens Bratterud gikk videre til å formgi ikoniske møbler som «Scandia Jr.», «Comet» og «Futura». Før sin bortgang i fjor ga Dokka-designeren tillatelse til at «Grorudstolen» skulle settes i produksjon igjen.

Minimalisme fra Gjøvik

Gjøvik-mannen Petter Skogstad har i nesten 10 år vært en sentral skikkelse i det toneangivende designbyrået Anderssen & Voll, men nå er produktdesigneren i ferd med å bli mer synlig under eget navn.

Under designuken i Milano skal han vise fram to soloverker: «PLACE» og «RIG». Førstnevnte er en serie med enkle oppbevaringsfat, og er et resultat av Skogstads eksperimentering med 3D-metallprint. Sistnevnte er en minimalistisk sitteskulptur.

Grønn design med Biri-røtter

Og apropos Anderssen & Voll: Designselskapet der den ene gründeren, Thorbjørn Anderssen, er fra Biri i Gjøvik, er også representert med én av sine egne arbeider på Salone del Mobile. De har nemlig utviklet en løsning for innendørsbeplantning som produsenten Elementa skal stille ut under designuken i Milano.

DOGA, Norwegian Crafts og Klubben står bak utstillingen Norwegian Presence, som arrangeres sammen med en rekke samarbeidspartnere.

---

Norwegian Presence

Vises på Zona Tortona under designuken i Milano, 17. – 22. april. Bak utstillingen står Design og arkitektur Norge (DOGA), designkollektivet Klubben og Norwegian Crafts.

Årets utstillere:

• Designere: Domaas Høgh, Lars Tornøe, Marianne Andersen + Victoria Günzler, Martin Solem, Noidoi, Petter Skogstad, Sara Polmar, So Takahashi, Stine Aas og Vera & Kyte.
  • Kunsthåndverkere: Lillian Tørlen, Pearla Pigao, Sigve Knutson og Stian Korntved Ruud.
  • Produsenter: Elementa, Flokk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Northern, Objekt og Vestre.

Partnere og sponsorer:

Utstillingsdesign:

Av Klubben v/Silje Nesdal, Sverre Uhnger og Bjørn van den Berg.

Grafisk design:

Bielke & Yang

---

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA). Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.