Fra Røros og Trondheim til Milano

Nyhet   •   apr 13, 2018 11:54 CEST

LANSERING: Flokk skal lansere stolen «HÅG Futu Mesh», produsert i Røros, under Salone del Mobile. Foto: Lasse Fløde og Torjus Berglid

Espen Voll og Hallgeir Homstvedt fra Trondheim og en rekke kontorstoler fra Røros er representert når det beste av Norge skal vises fram på en av verdens fremste designmesser neste uke.

– Hele den internasjonale designbransjen samler seg i Milano under Salone del Mobile. Her er det viktig å være synlig for norske designere og kunsthåndverkere som vil opp og fram. Årets norske utstilling, Norwegian Presence, er den kanskje sterkeste vi noen gang har satt sammen, sier Ida Aandal Røijen, rådgiver for internasjonal profilering ved Design og arkitektur Norge (DOGA).

Made in Røros

Takket være både oppkjøp og sterk vekst har norske Flokk, som tidligere het Scandinavian Business Seating, blitt en ledende internasjonal produsent av kontorstoler. Likevel har selskapet beholdt en god del av sin produksjon i bergstaden.

Under designuken i Milano stiller Flokk blant annet med de helnorske kontorstolene «HÅG SoFi Mesh», «HÅG Futu Mesh» og «HÅG Capisco». Samtlige er produsert på Røros.

Planter og lys fra Trondheim

Anderssen & Voll, det velkjente designbyrået der den ene gründeren, Espen Voll, er fra Trondheim, er også representert på Salone del Mobile. De har nemlig utviklet en løsning for innendørsbeplantning som den norske produsenten Elementa skal stille ut under designuken i Milano.

Til sist er Hallgeir Homstvedt, oppvokst i Trondheim, også indirekte med på Norwegian Presence i Milano. Det er Elementa som stiller ut ett av hans arbeider, LED-lampen «KI Light».

DOGA, Norwegian Crafts og Klubben står bak utstillingen Norwegian Presence, som arrangeres sammen med en rekke samarbeidspartnere.

---

Om Norwegian Presence

Vises på Zona Tortona under designuken i Milano, 17. – 22. april. Bak utstillingen står Design og arkitektur Norge (DOGA), designkollektivet Klubben og Norwegian Crafts.

Årets utstillere:

• Designere: Domaas Høgh, Lars Tornøe, Marianne Andersen + Victoria Günzler, Martin Solem, Noidoi, Petter Skogstad, Sara Polmar, So Takahashi, Stine Aas og Vera & Kyte.
  • Kunsthåndverkere: Lillian Tørlen, Pearla Pigao, Sigve Knutson og Stian Korntved Ruud.
  • Produsenter: Elementa, Flokk, Gudbrandsdalens Uldvarefabrik, Northern, Objekt og Vestre.

Partnere og sponsorer:

Utstillingsdesign:

Av Klubben v/Silje Nesdal, Sverre Uhnger og Bjørn van den Berg.

Grafisk design:

Bielke & Yang

---

Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Design og arkitektur Norge (DOGA). Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.