Lanserer nyhet i Milano

Nyhet   •   apr 08, 2019 09:05 CEST

Krakken Cyclop er laget laget av Tron Meyer. Den stilles ut under designuken i Milano 9.–14. april. Versjonen i tre skal settes i produksjon av Molde-bedriften Fjordfiesta.

Tron Meyer er godt representert under designuken i Milano i april, hvor han viser hele tre arbeider i utstillingen JOIN by Norwegian Presence. Krakken Cyclop har allerede blitt snappet opp av Fjordfiesta.

Mens de fleste formgivere deltar på årets internasjonale interiørbegivenhet i håp om å vekke møbelprodusenters interesse, har Tron Meyer sikret seg avtale med Molde-bedriften Fjordfiesta allerede før krakken Cyclop vises i Milano 9.–14. april.

Avtalen er resultatet av en konkurranse i regi av Fjordfiesta og Hydro, hvor juryen falt for designerens nytolkning av det tradisjonelle møbelet. Meyers Cyclop-krakk består av tre deler, hvor en sirkel i understellet gir produktet en diskré og særegen karakter.

– Krakken har vært et pågående eksperiment for meg over tid. At Fjordfiesta ønsket å vurdere den til sitt prosjekt var overraskende og en kjempeopptur, sier Tron Meyer, som bor og jobber i Drammen.

En moderne klassiker

I Milano vises krakken i den norske utstillingen JOIN by Norwegian Presence, hvor Meyer i tillegg deltar med skulpturen Varde og bordet Half Moon. I anledning designuken er Cyclop-krakken også laget i aluminium og larvikitt fra henholdsvis Hydro og Lundhs, to av sponsorene i utstillingen, men det er Fjordfiestas versjon i norsk tre som kommer for salg i butikk. Krakken produseres i forskjellige farger og i to ulike størrelser, og kan også benyttes som sidebord.

– Tron lager mye spennende og jeg falt for enkelheten og materialkvaliteten i Cyclop. Produktet føyer seg fint inn i vår kolleksjon av klassiske og moderne skandinaviske designmøbler, sier Pål Lunder, grunnlegger og daglig leder av Fjordfiesta.

Langsiktig nettverksbygging

Meyer er utdannet i Oslo, ved Kunsthøgskolen og Arkitektur- og designhøgskolen. Han har tidligere drevet studioet Grig arkitekter i samarbeid med Henrik Ødegaard, men har i senere tid konsentrert seg mest om egeninitierte prosjekter. Arbeidene hans befinner seg i krysningen mellom design, kunst og arkitektur, og er blant annet plukket opp av det anerkjente designgalleriet Patrick Parrish i New York.

I Milano satser han først og fremst på å knytte nye kontakter.

– At avtaler kommer på plass eller at noe settes i produksjon med én gang er ikke mitt fokus. Jeg vil heller bygge langsomt. Å delta i Milano er en mulighet for å møte folk man kanskje kan gjøre noe sammen med på sikt. De relasjonene er kjempeviktige, sier Meyer.

Fasiliterer nye samarbeid

JOIN by Norwegian Presence arrangeres av Design og arkitektur Norge (DOGA), Klubben og Norwegian Crafts. Målet med utstillingen er å presentere norske designere, kunsthåndverkere og produsenter for et internasjonalt publikum, og samtidig legge til rette for nye samarbeider.

– Vi har samlet norske aktører på tvers av bransjer for å fasilitere kunnskapsutvekslingen som er nødvendig for å finne gode, bærekraftige løsninger for fremtiden. Tron Meyer og Fjordfiesta har begge fokus på kvalitet og varighet i sitt arbeid. Det er et spennende samarbeid som har vokst frem som en konsekvens av utstillingen, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.