DOGA leter etter næringslivaktører som vil utforske fremtidens smarte lokalsamfunn

Pressemelding   •   jan 29, 2020 15:37 CET

Utsira ønsker å satse på bærekraftig utvikling for å bli en attraktiv kommune for næringsliv, beboere og besøkende.

​Vil din bedrift gå i front for smart og bærekraftig stedsutvikling? Har dere de innovative løsningene Utsira og Krødsherad kommune er ute etter? Her er en unik og spennende mulighet for fremoverlente næringslivaktører som vil utforske fremtidens smarte lokalsamfunn!

Krødsherad og Utsira kommune inviterer, i samarbeid med DOGA, Nordic Edge og Innovasjon Norge, til en åpen innovasjonskonkurranse for aktører innen f.eks. teknologi, IKT, innovasjon, design, arkitektur, konstruksjon, byplanlegging/stedsutvikling, transport/mobilitet, miljø/klima, energi, kunst og sosialt entreprenørskap, som vil være med å utvikle innovative og tverrfaglige metoder og løsninger på konkrete utfordringer:

Utsira kommune: Et levende testsenter

Utsira vil utvikle et konsept for etablering av hele Utsira kommune (øy og havområder) som et levende testsenter («living lab»). Løsningen skal bidra til å gjøre kommunen mer attraktiv overfor næringsliv, beboere og besøkende, gjennom å satse på bærekraftig næringsutvikling basert på rike og ekstreme naturressurser.

Krødsherad kommune: Norefjell - grønn og sømløs mobilitet for besøkende og fastboende

Krødsherad kommune vil lage rammer og løsninger for sømløs og miljøvennlig transport som gjør at fritidsinnbyggere kan bevege seg til og rundt i området uten bruk av privat bil, og som også blir et gode for de fastboende i et distrikt med begrenset kollektivtransport.

Kommunene inviterer vinnerne av innovasjonskonkurransen med til videre konseptutvikling. Også andre løsningsforslag kan bli aktuelle for ytterligere dialog. I tillegg premieres samtlige finalister med kr. 50 000,-. Innovasjon Norge, Nordic Edge og DOGA tror på stor potensiale for skalering av vinnerløsningene, og vil bidra til synlighet og omtale nasjonalt og internasjonalt.

Ved å delta i konkurransen har man i tillegg muligheten til å:

• •utforske nye partnerskap, samarbeids- og forretningsmodeller
  • •arbeide med komplekse problemstillinger som krever tverrfaglige løsninger og nytenking
  • •inngå dialog med kommunene i en tidlig fase – invitasjon til workshop 17.2 og 19.2

Finn ut mer her: https://doga.no/innovasjonskonkurranse

Malin Kock Hansen

Koordinator for satsingsområdet By- og stedsutvikling

(+47) 959 24 953

mkh@doga.no

DOGA er en pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur. Vi fasiliterer samarbeid mellom utøvere og virksomheter, og arbeider for å styrke design og arkitekturs rolle i utformingen av morgendagens Norge.