Presseinvitasjon: DOGA-dagen 2020

Pressemelding   •   jan 09, 2020 16:03 CET

Velkommen til DOGA-dagen 2020, der temaet er fellesskap.

22. januar ønskes pressen velkommen til DOGA-dagen, vår årlige møteplass for arkitektur, design, byutvikling og innovasjon.

Programmet for DOGA-dagen 2020 er klart! Hvordan kan vi designe og bygge for å beholde den høye graden av tillit i Norge? Og hvordan kan designere og arkitekter bidra til god dialog og en felles forståelse av hvilke utfordringer vi står ovenfor?

Når: Onsdag, 22. januar, kl. 10.00 – 20.30. Dørene åpner 09.30

Hvor: DOGA, Hausmanns gate 16

Arrangør: Design og arkitektur Norge (DOGA)

Presseakkreditering: For forespørsel om presseakkreditering, vennligst send e-post til: kommunikasjon@doga.no

Mer info: doga.no/dagen

Program:

DOGAs Ingerid Helsing Almaas er konferansier for konferansedelen av DOGA-dagen.

• 10:00 – 10:30 Åpning

DOGAs administrerende direktør Tor Inge Hjemdal ønsker velkommen, kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland holder innledningsforedrag og professor i statsvitenskap, Bernt Hagtvet, snakker om fellesskap. Hvordan kan man skape fellesskap gjennom design, arkitektur og byutvikling?

• 10:30 – 11:40 Dialog

Dialog er en forutsetning for fellesskap. Men hvordan bidrar designere og arkitekter til god dialog, samskaping og felles forståelse?

DOGAs Anita Cecilie Drabløs presenterer resultatene fra en ny undersøkelse om medbestemmelse med seniorrådgiver i Opinion, Ola Gaute Aas Askheim.

Leder og medgrunnlegger av Nossas i Rio de Janeiro, Brasil, Alessandra Orofino, snakker om hvordan hun jobber for å mobilisere innbyggerne i belastede urbane områder og forteller historien om hvordan Rios største mobiliseringsorganisasjon ble til.

Haakon Rasmussen fra 3WR arkitekter vil fortelle om prosjektet «Landscape healing», der et militært treningsområde ble omgjort til 20.000 hektar norsk natur.

Førsteamanuensis ved AHO Einar Sneve Martinussen forteller om Fremtidslaboratoriet.

• 11:40 – 12:30 Lunsj og mingling
  • 12:30 – 14:00 Tillit

Forsker ved Institutt for samfunnsforskning Dag Wollebæk forteller om hvordan står det til med tilliten i det norske samfunnet.

Designeren Caroline Sinders reflekterer rundt hvordan vi kan bygge tillit og respekt gjennom interaksjonsdesign.

Grunnlegger og leder av Urban Think Tank, som i 2007 grunnla Sustainable Living Urban Model Laboratory (SLUM Lab) ved Columbia University, Alfredo Brillembourg, snakker om sosial arkitektur og uformell byutvikling.

DOGAs Benedicte Sunde leder en panelsamtale med billedkunstner Lars Ramberg, arkitekt Siv Helene Stangeland og forretningsutvikler i Altinn Leo Sande Gasnier.

• 14:00 – 14:30 Pause og mingling
  • 14:30 – 16:00 Handling

Designere og arkitekter er viktige bidragsytere når vi skal finne nye løsninger og bevare og fornye fellesskapet. I denne delen av programmet får du møte bedrifter, organisasjoner og enkeltpersoner som tar ansvar og baner vei med nye løsninger som gagner fellesskapet – til inspirasjon og til etterfølgelse.

Daglig leder i Stryde design Hallgrim Sagen og EVP Product Creation & Fulfilment i Bang & Olufsen, Snorre Kjelsbu, snakker om hvordan man designer for felleskap.

Konsernsjef i OBOS Daniel Kjørberg Siraj snakker om hvordan vi designer fremtidens boløsninger.

Eier og administrerende direktør for den norske strikketøyprodusenten Oleana, Gerda Sørhus Fuglerud, snakker om lokalt eierskap og bærekraftig klesproduksjon i Norge.

Til slutt vil arkitekt og medgrunnlegger av arkitektkontoret Helen & Hard, Siv Helene Stangeland, reflektere rundt arkitektens rolle i samfunnsutviklingen.

• 16:00 - 17:00 Middag
  • 17:00 – 20:30 Prisutdeling

Hva var de beste eksemplene på fremragende design og arkitektur i Norge i 2019? Kom på prisutdelingen på DOGA-dagen og finn ut! I tillegg til DOGA-merket for design og arkitektur, deler vi ut DOGA-merket Nykommer, DOGA Hedersmerket og Jacob-prisen.

Design og arkitektur Norge (DOGA) er en stiftelse under Nærings- og fiskeridepartementet som jobber for å styrke design- og arkitekturfagenes rolle i utformingen av morgendagens Norge.