Presseinvitasjon: Velkommen til Innovasjonskraft!

Pressemelding   •   mar 29, 2019 15:48 CET

PressepåmeldingHER

Program:

Fagseminar 10.00 - 16.00

Fagdagen vil gi deg innsikt i mulighetene som kan gi norsk industri og næringsliv ekstra tyngde. Konferansier er Birgit Liodden, direktør for bærekraft, havindustri og kommunikasjon hos vår samarbeidspartner Oslo Business Region.

09.00 Vi åpner dørene - mingling og lett servering

10.00 Velkommen ved Tor Inge Hjemland, adm. direktør i DOGA, Per Foss, direktør i Patentstyret og Egil Sundet, bransjedirektær i Norsk Industri

10.10 A Circular Economy by 2050 ved Thomas J. M. van Oorschot, Ambassador of the Netherlands to Norway. Nederland er et foregangsland med egen nasjonal strategi på sirkulær økonomi. Dette krever høye ambisjoner, sterk motivasjon og et bredt samspill.

10.30 Lighting towards a circular economy ved Ton Borsboom, Senior Director & Head of Design Europe i Signify. Signify er det nye firmanavnet til Philips Lighting. De er anerkjent for sitt fokus på bærekraft og sirkulær innovasjon, og er verdensledende i sin bransje. I fjor ble de blant annet hedret som Industry Leader i 2018 Dow Jones Sustainability Index. Ton vil gi et innblikk i hvordan Signify strategisk jobber med sirkulær innovasjon i et forretnings- og designperspektiv.

11.05 S1500 - sirkulær økonomi i praksis ved Svein-Erik Hjerpbakk, administrerende direktør i Nordic Comfort Products AS og Stian Alessandro Ekkernes Rossi, arkitekt i Snøhetta. Den sirkulære økonomien skal gi økonomiske, miljømessige og samfunnsmessige fordeler. Dette har møbelprodusenten på Hemnesberget i Nordland tatt innover seg, og ved hjelp av støtte fra Designdrevet innovasjonsprogram har de inngått samarbeid med Snøhetta for å omgjøre plastavfall til holdbare møbler.

11.35 Pionérånd og bærekraft ved Cathrine Pia Lund, leder divisjon Merkevaren Norge i Innovasjon Norge. The Explorer er et internasjonalt utstillingsvindu i en helhetlig eksportsatsing, hvor målet er å posisjonere Norge som en bærekraftspionér i internasjonale markeder. Hvilke muligheter gir dette?

12.00 Funky Fresh lunsj

12.45 Alfa - en ansvarlig merkevare på vei ut i verden ved Pål Olimb, adm. direktør i Alfa Sko AS. Alfa er en tradisjonsrik, norskeid merkevarebedrift som i over 80 år har har satt fokus på innovativ produktutvikling. Både markaturer og ekstremekspedisjoner krever at utstyret holder mål og i samarbeid med verdens fremste material- og teknologileverandører utvikler Alfa sko med høy kvalitet for lang levetid.

13.10 Maritime CleanTech – en katalysator for innovasjonsarbeid ved Hege Økland, CEO i NCE Maritime CleanTech. Hvordan kan en klynge være et veksthus som inspirerer til innovasjon og verdiskaping for det grønne skiftet, og skape synergieffekter blant klyngebedriftene.

13.40 Circular ready? Cathrine Barth, leder strategi i Circular Norway.Hvor sirkulær er din bedrift? Hvordan skal dine produkter bli vinnere når krav fra kunder og myndigheter for en sirkulær økonomi slår inn? Hva vet du om din supply chain? Hva trenger ledelse og eiere for å satse på sirkulære forretningsstrategier? 14.10 Virkemidler for innovasjon og beskyttelse ved Sissel Bøe-Sollund, juridisk rådgiver, Design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret og Tarald Trønnes, senior rådgiver design i DOGA.

14.30 Pause

15.00 Eker Express – designdrevet verdiskaping for grown ups ved Bård Eker, CEO i Eker Group. I samarbeid med StartupLab og Stiftelsen Teknologiformidling har Eker Design lansert et verdiskapingsprogram for godt etablerte SMB- bedrifter. Disse utgjør 2/3 av næringslivets sysselsetting og omsetning, men mangel på kapasitet og muligheten til å tenke nytt, gjør at mange sliter med å ta i bruk ny teknologi, prosess- og metodeverk i produktutviklingen.

15.30 IPR og innovasjon. Guide til økt konkurransekraft ved Sigrid Toft Fløystad, immaterialrettsentusiast og partner i Grette. IPR kan være et nyttig verktøy som bedrifter kan bruke for å tiltrekke seg blant annet kapital og samarbeidspartnere. Her får du høre hvordan.

16.00 The Business Value of Design ved Stefan Moritz, VP Customer Experience/Associate Partner i McKinsey Design. Hvordan øker de beste bedriftene egne inntekter og aksjonærenes avkastning nesten dobbelt så mye som andre? Dette har McKinsey forsket på i fem år.

Innovasjonskraftprisen

16.30 - 17.00 Norsk Industri, Patentstyret og DOGA deler sammen ut prisen til en bedrift som har vist innovasjonskraft i ett eller flere av disse kriteriene:

• Ved at bedriftens innovasjoner har hatt kommersiell nytte

• Ved å utvikle produkter som har åpnet et nytt marked, eller tatt eksepsjonelle steg i et etablert marked

• Ved å ta radikale valg fra et tradisjonelt ståsted til ny organisering eller ny forretningsmodell som har vist seg vellykket

• Ved å utvikle bærekraftige produkter basert på nyskapende designprosess eller designteknologi

Vi avslutter dagen med mingling og middag på restaurant SüdØst. Hjertelig velkommen til en kulinarisk reise hvor du kan nyte spennende smaker.

Pressepåmelding: HER

DOGA er en pådriver for bærekraftig verdiskaping gjennom design og arkitektur. Vi fasiliterer samarbeid mellom utøvere og virksomheter, og arbeider for å styrke design og arkitekturs rolle i utformingen av morgendagens Norge.