Effektiv båtvask med børster - dette er svenskenes erfaringer

Nyhet   •   aug 10, 2017 07:46 CEST

Seilbåt vaskes ved Bosö Båtklubb utenfor Stockholm

Som i Norge, er småbåthavnene i Sverige fulle av giftstoffer etter årevis med vedlikehold av båter på land. Sommeren 2015 tok Bosö Båtforening selv tak i problemet og anskaffet et skrogvaskanlegg. Og resultatet? 9 av 10 båteiere sluttet å påføre bunnstoff på sine båter.

Idyllisk plassert på øya Lidingö i Stockholms skjærgård finner vi Bosö Båtklubb. Blant motorbåter og seilbåter, innerst i vika ligger klubbhuset til foreningen hvor Robbie Bergqvist er daglig leder. Vi møter Robbie i august 2016 og er nysgjerrige på hans erfaringer med skrogvaskanlegget de investerte i året før.

- Vi besluttet et par år tilbake at vi ville forby våre medlemmer å male sine båter med bunnstoff. For å hjelpe våre medlemmer kjøpte vi denne skrogvaskmaskinen og de bruker den til å rengjøre båtene sine, sier Bergqvist.

Les mer om Norges første anlegg for skrogvask på Vollen Marina her.

Før båtklubben anskaffet maskinen malte 90% av deres medlemmer bunnstoff på sine båter. Første sesong etter at maskinen var på plass opplevde de en helomveltning. Da var det bare mellom 7% og 10% som fortsatt malte på bunnstoff.

- For oss har dette vært en enormt stor suksess. Det er også en stor suksess for den vakre øya og sjøen som omgir oss, sier Bergqvist.

Fordeler for båteieren

Robbie forteller at medlemmene i båtklubben vasker båtene sine 2 til 3 ganger i løpet av sesongen. Jevnlig vask medfører nemlig store fordeler for deres medlemmer.

- Det første båteierne merker er at de har et lavere forbruk av drivstoff som sparer dem for en del penger. Samtidig merkes det at farten øker med lavere repetisjoner. Lavere forbruk er ekstremt viktig for eiere av motorbåter, for kostnaden på drivstoff er så høy. Det samme prinsippet gjelder for seilbåter, og tilbakemeldingene er at disse glir betydelig mye lettere i vannet samtidig som farten økes, sier Robbie.

Når det kommer til vedlikehold av båtene er skrogvasken også en kostbesparende løsning.

- Med skrogvasken trenger man ikke lenger kjøpe kostbart bunnstoff. Du slipper å grise til hendene og ikke minst jorda der du tradisjonelt sett rengjør og vedlikeholder båten, fortsetter Robbie.

Robbie fortellere videre at kostnaden for å vaske båten i maskinen er veldig lav som gir en høy nytteverdi for båteieren.

Enkel i bruk

På Bosö båtklubb har alle medlemmene fått opplæring i hvordan maskinen skal brukes og håndterer derfor vasken helt på egenhånd. Dette innebærer at båteierne selv kan bestemme når de vil bruke maskinen, f.eks tidlig på morgenen eller sent på kvelden når det ikke er noen kø.

- Én vask tar bare 15 min og maskinen er både stillegående og enkel å bruke. Våre medlemmer elsker den og de er veldig stolte av å eie en slik maskin, sier Robbie.

Bosö Båtforening ble grunnlagt i 1928 og har i dag over 800 medlemmer.