E-CO Energi overtar Hafslunds vannkraftproduksjon

Pressemelding   •   aug 04, 2017 15:46 CEST

Vamma kraftverk i Glomma i Askim og Skiptvet kommuner

E-CO Energi har i dag kjøpt 90 prosent av aksjene i Hafslund ASA. All annen virksomhet enn vannkraftproduksjon er nå skilt ut fra dette selskapet. Overtakelsen medfører at E-CO Energi styrker posisjonen som Norges nest største vannkraftprodusent med en middelproduksjon på nær 13 TWh.

Oslo kommune offentliggjorde 26. april en betydelig omstrukturering av kommunens eierskap i energisektoren. Omstruktureringen ble godkjent i Oslo bystyre 14. juni. Som ledd i dette erverver E-CO Energi Holding i dag 90 prosent av aksjene i Hafslund ASA, som etter utfisjoneringen har endret navn til Hafslund Produksjon Holding AS. Det finske energiselskapet Fortum erverver de resterende 10 prosent av aksjene. Det er avtalt en virksomhetsverdi på gjeld- og kontantfri basis på 7 750 millioner kroner.

- Ervervet av Hafslunds vannkraftproduksjon er fornuftig både forretningsmessig, strategisk og industrielt for E-CO Energi. Vi har en ambisjon om å vokse, og overtakelsen av Hafslunds vannkraftverk styrker vår posisjon som Norges nest største kraftprodusent, sier Tore Olaf Rimmereid, adm. direktør i E-CO Energi.

Hafslunds vannkraftverk passer meget godt inn i E-CO Energis kraftverksportefølje. E-CO er allerede største kraftverkseier i Glomma- og Lågenvassdraget. De ansatte i Hafslund Produksjon vil ansettes i E-CO Energi gjennom en virksomhetsoverdragelse i løpet av høsten 2017.

- Vi er tilfreds med at denne transaksjonen nå endelig er gått i orden. Vi vil nå ta fatt på det betydelige arbeidet med å samordne Hafslunds vannkraftproduksjon med vår eksisterende virksomhet, sier Rimmereid.

E-CO Energi Holding AS er 100 prosent eid av Oslo kommune.

Per-Arne TorbjørnsdalDirektør for forretningsutvikling916 08 196
Alf Inge BergetProduksjonsdirektør909 88 887