Easybank leverer 15 millioner i resultat før skatt i 1. kvartal

Pressemelding   •   mai 03, 2018 08:11 CEST

Easybank leverer 15 millioner i resultat før skatt i 1. kvartal
Banken leverte et overskudd før skatt på 15 millioner i 1. kvartal 2018, tilnærmet hele resultatet for 2017 og er en forbedring fra 4. kvartal på 5,5 millioner.

Sammenlignet med 1. kvartal i fjor økte resultat før skatt med 15,5 millioner og netto renteinntekter økte med 24,7 millioner.

Easybank har på kort tid blitt en lønnsom bank med 2 milliarder i utlåns-balanse og som allerede oppnår en annualisert egenkapitalavkastning på 11,4%, sier administrerende direktør Oddbjørn Berentsen. Banken viser god vekst i kvartalet for usikrede lån med 256 millioner. Økningen i renteinntekter er på 5,4 millioner sammenlignet med forrige kvartal, mens underliggende driftskostnader er stabile tross sterk vekst sier Berentsen.

- Resultat før skatt 15 millioner (11,2 millioner etter skatt)

- Annualisert egenkapitalavkastning på 11,45%

- Totale inntekter 51,7 millioner

- Totale utlån 1,99 milliarder

- Fortsatt god lønnsomhet i SMB og bolig

- Vellykket egenkapitalemisjon på 100 millioner

I motsetning til mange av sine konkurrenter har banken ikke inngått partnerskap med strategiske distribusjonspartnere eller varslet satsing utover landegrensene. Vårt fokus så langt har vært å bygge en lønnsom bank som forespeilet våre aksjonærer, og levere god resultatutvikling kvartal for kvartal. Strategiplanen fokuserer på avkastningen på egenkapitalen som våre aksjonærer har stilt til vår rådighet, sier Berentsen. Ved først å fokusere på høy lønnsomhet har vi nå et meget godt fundament for å vurdere potensielle partnerskap eller geografisk ekspansjon, sier Berentsen.

Med en egenkapital på NOK 444 millioner og NOK 1,99 milliarder i utlån er banken verdsatt til ca. 510 millioner på NOTC (Ticker: EASY).

Easybank ASA er en norsk bank med solide eiere og god kapitalreserve. Bankens største aksjonærer er Skagerrak Sparebank, Alfred Berg fondene, Fondsavanse (Must familien), Lindbak familien, Nordic Private Equity og MP pensjon.

Banken fokuserer på forbruksfinansiering og spareprodukter med sikker og god avkastning.