Easybank leverer et resultat før skatt i 2. kvartal på 21,5 millioner, opp 4,2 millioner fra i fjor

Pressemelding   •   aug 15, 2019 07:45 CEST

Easybank har inngått distribusjonsavtaler som gjør at over 100.000 små og mellomstore bedrifter gradvis vil få tilgang til våre nye tjenester, sier administrerende direktør Oddbjørn Berentsen.

Netto renteinntekter i 2. kvartal ble 70,4 millioner, opp 16,1 millioner fra i fjor. Vi er godt fornøyd med at vi leverer nok et bra kvartal, selv om utlånsveksten er preget av ny forskrift om krav til finansforetakenes utlånspraksis for forbrukslån og implementeringen av gjeldsregisteret, sier administrerende direktør Oddbjørn Berentsen. Det er derfor viktig for banken å utvikle SMB- området for å sikre vekst på nye produktområder. Banken vil også utvikle betalingsløsninger, fakturakjøp og salgsfinansiering i konsumentmarkedet sammen med partnere.

- Resultat før skatt 21,5 millioner (16,1 millioner etter skatt)

- Annualisert egenkapitalavkastning på 12,4 % (13,0% første halvår)

- Vekst innen forbruksfinansiering 108,2 millioner

- Brutto utlånsportefølje 2,84 milliarder

- Distribusjonsavtaler med Conta Group AS og Melin Medical AS

- Utvide produktporteføljen med fakturakjøp, finansiering og innskudd for SMB- markedet

- Utvikle nye betalingsløsninger for helsesektoren sammen med Melin Medical

Med en egenkapital på NOK 533 millioner og NOK 2,84 milliarder i utlån er banken verdsatt til ca. 420 millioner på NOTC (Ticker: EASY).

Easybank ASA er en norsk bank med solide eiere og god kapitalreserve. Bankens største aksjonærer er Skagerrak Sparebank, Alfred Berg fondene, Fondsavanse (Must familien), Umico-Gruppen AS, Lindbak familien, Nordic Private Equity og MP pensjon.

Easybank tilbyr finansiering, sparing og betalingsformidling til personmarkedet, organisasjoner og bedrifter. Fokuset er forbruksfinansiering i tillegg har banken utlån til bolig, bil, SMB og organisasjoner. I annet halvår 2019 vil nye produkter mot SMB- markedet bli lansert. Banken tilbyr også spareprodukter med attraktive vilkår for kundene