Easybank leverer sitt beste kvartal hittil

Pressemelding   •   aug 16, 2018 08:00 CEST

Easybank har lagt bak seg sitt beste kvartal hittil, sier Oddbjørn Berentsen

Banken leverte et overskudd før skatt på 17,3 millioner i 2. kvartal 2018, en økning på 14,7 millioner fra samme kvartal i fjor. Bankens fokus på avkastning på egenkapitalen gir gode resultater for aksjonærene.

Easybank leverer stadig bedre bunnlinje og oppnår en annualisert egenkapitalavkastning på over 12% hittil i år, sier administrerende direktør Oddbjørn Berentsen. Banken viser god vekst i kvartalet for usikrede lån med 226 millioner etter porteføljesalg. Økningen i netto renteinntekter er på 7 millioner sammenlignet med forrige kvartal, og opp 26,5 millioner fra samme kvartal i fjor. Banken er en av bransjens mest kostnadseffektive og dette gir gode resultater, sier Berentsen.

- Resultat før skatt 17,3 millioner (12,8 millioner etter skatt)

- Annualisert egenkapitalavkastning på 11,4%

- Totale brutto utlån 2,2 milliarder

- Fortsatt god lønnsomhet i SMB og bolig

Vårt fokus så langt har vært å bygge en lønnsom bank som forespeilet våre aksjonærer, og levere god resultatutvikling kvartal for kvartal. Easybank har god lønnsomhet, og et meget godt fundament for å vurdere potensielle nye partnerskap for å ta banken over i en ny fase, sier Berentsen.

Med en egenkapital på NOK 457 millioner og NOK 2,2 milliarder i utlån er banken verdsatt til ca. 500 millioner på NOTC (Ticker: EASY).

Easybank ASA er en norsk bank med solide eiere og god kapitalreserve. Bankens største aksjonærer er Skagerrak Sparebank, Alfred Berg fondene, Fondsavanse (Must familien), Lindbak familien, Nordic Private Equity og MP pensjon.

Banken fokuserer på forbruksfinansiering og spareprodukter med sikker og god avkastning.