Nær tredobling i netto renteinntekter for Easybank

Pressemelding   •   feb 16, 2018 09:18 CET

Easybank leverer Q4 resultat på 9,5 millioner før skatt
Banken oppnådde et resultat før skatt i 4. kvartal på NOK 9,5 millioner kroner (MNOK 6,5 etter skatt). Banken har lagt bak seg nok et kvartal med god vekst innenfor usikrede lån og leverer en sterk resultatforbedring, sier administrerende direktør Oddbjørn Berentsen.

Årsresultatet for 2017 endte på MNOK 11,1 (MNOK 15,6 før skatt) og netto renteinntekter for hele året var på MNOK 140,3. Banken har en netto utlånsbalanse på MNOK 1 738 pr 31/12-2017.

Nær tredobling i netto renteinntekter
Easybank har netto renteinntekter på 41,9 millioner i 4. kvartal som tilsvarer en tredobling fra samme kvartal i fjor. I 2017 har kostnadene kun hatt en marginal økning fra første kvartal til fjerde kvartal til tross for sterk vekst. Den gode nyheten for våre aksjonærer er at banken er rigget for fortsatt god topplinjevekst uten større investeringer, samt at vi klarer å holde kostnadene nede i et år med sterk vekst, ifølge Berentsen.
Adm.dir Oddbjørn Berentsen er fornøyd med å levere god vekst og sterk resultatforbedring (Foto: Helene Michaelsen).

I motsetning til flere av sine konkurrenter har banken ikke inngått partnerskap med strategiske distribusjonspartnere eller varslet satsing utover landegrensene. Vårt fokus så langt har vært å bygge en lønnsom bank som forespeilet våre aksjonærer. Vi har fokus på å levere god egenkapitalavkastning til våre aksjonærer, sier Berentsen. Ved først å fokusere på god lønnsomhet og vekst i hjemmemarkedet har vi nå et meget godt fundament for å bredde ut distribusjonen vår gjennom strategiske partnerskap og geografisk ekspansjon sier Berentsen.

- Resultat før skatt NOK 9,5 millioner kroner (resultat etter skatt NOK 6,5 millioner kroner)
- Netto renteinntekter NOK 42 millioner kroner
- Netto utlån NOK 1,74 milliarder kroner
- Vekst forbruksfinansiering MNOK 245,2
- Fortsatt god margin innen forbruksfinansiering
- Suksessfull transaksjon på ny fondsobligasjon på NOK 25 millioner og ansvarlig lån på NOK 40 millioner

Med en egenkapital på NOK 336 millioner og NOK 1,74 milliarder i utlån er banken verdsatt til ca. 470 millioner på NOTC (Ticker: EASY).

Easybank ASA er en norsk bank med solide eiere og god kapitalreserve. Bankens største aksjonærer er Skagerrak Sparebank, Fondsavanse (Must familien), Alfred Berg fondene, Lindbak familien, Nordic Private Equity og MP pensjon.

Banken fokuserer på forbruksfinansiering og spareprodukter med sikker og god avkastning.